Greenwashing alebo aj zelené klamstvo číha na každého. Takto ho rozpoznáte včas

Stretli ste sa už s pojmom greenwashing? Garantujeme vám, že áno, aj keď ste možno nevedeli, že ide práve o tento marketingový podvod. V nasledujúcich riadkoch vám ho pomôžeme rozpoznať. Pripravte sa však na pomerne náročnú úlohu…

Niečo z histórie

Pojem greenwashing prvýkrát použil newyorský environmentalista Jay Westerveld ešte v roku 1986 vo svojej eseji. Všimol si, že hotel na Fidži žiada svojich klientov, aby opätovne používali uteráky, a tak šetrili životné prostredie. V skutočnosti im išlo iba o to, aby oni ušetrili náklady na pranie. Nezaujímala ich vôbec environmentálna otázka, pretože samotný komplex hotelov sa správal veľmi neudržateľne a za ušetrené peniaze rozširoval svoje pôsobenie na úkor ekosystému.

Nepravdy, ktoré šíria skepsu

V súčasnosti hovoríme o greenwashingu vtedy, keď spoločnosť šíri dezinformácie za účelom prezentovať seba alebo svoj výrobok ako environmentálne zodpovedný, ekologický, a tým lepší. Je to len marketingová pozlátka a v skutočnosti firma nevyvíja žiadne úsilie o udržateľnosť. Viacej peňazí ide na “zelený marketing”, než na riešenia ako minimalizovať vplyv na životné prostredie. Ide o podvod, ktorým sa zaoberá už aj Európska únia, no zatiaľ firmy veselo profitujú na našej nevedomosti, a čo je smutné aj snahe urobiť niečo pre planétu. Keď spotrebiteľ zistí, že naletel, môže sa stať skeptickým aj voči skutočne uvedomelým a zeleným značkám. Nenechajte sa znechutiť, ale naopak: poučte sa.

Čo robiť, ak ma oklamú

Dovolíme si tvrdiť, že viacerí z nás sme niekedy stali obeťou takéhoto podvodu. Kúpili ste si možno eko kolekciu šiat z fast fashion alebo jedlo s pofidérnou bio etiketou. Možností, kde vás môžu nachytať je viacero. Ak sa nechcete nabudúce dať, platí niekoľko pravidiel. Nakupujte sezónne a lokálne, najlepšie so zoznamom. Zaujímajte sa a pýtajte sa. Sociálne siete môžu slúžiť aj vám – spotrebiteľom. Nebojte sa kontaktovať známe značky, opýtajte sa ich, či je výrobok skutočne “zelený”, odkiaľ dovážajú tovar, kto im ho spracúva, aké materiály využívajú, aké certifikáty vlastnia. Pýtajte sa na všetko, čo nie je transparentné a zaváňa podvodom. Vaše nákupy sa zjednodušia aj vtedy, keď budete poznať oficiálne EKO logá.

zdroj: freepik.com

Chcete príklady?

Nebudeme hovoriť konkrétne mená, ale jeden z najmarkantnejších greenwashingov je známa fast foodová značka, ktorá zmenila svoje logo z červenej na zelenú. Vyhlásili, že do roku 2050 dosiahnu nulové emisie skleníkových plynov. Držíme im palce, pretože len samotná uhlíková stopa hovädzieho mäsa tejto spoločnosti je viac ako 22 miliónov metrických ton skleníkových plynov ročne. Inou praktikou greenwashingu sú napríklad podmienené nákupy. Priemysel balenej vody a jeho pokrytectvo: Kúpte si vodu v plaste a my potom vyčistíme prírodu a rieky. (Najčastejší odpad, ktorý tam nájdu, ak pôjdu skutočne niečo čistiť, budú plastové fľaše). Je to smiešne ironické, pretože plasty navrhnuté na jedno použitie prispievajú k masívnej kríze odpadu na celom svete. Na etiketách im však nechýbajú obrázky panenskej prírody, nedotknutých jazier, veveričiek a vtáčikov.

Môžeme pokračovať…

Dávajte si pozor aj na zjavné pokusy „ozeleniť“ nebezpečný produkt, aby sa zdal bezpečný. Krásny oxymoron sú organické cigarety alebo zelené pesticídy.

Ďalej pokračujeme so spomínaným fast fashion a ich zelenými kolekciami. Podľa módnej neziskovej organizácie ReMake, je 80% vyradených textílií na celom svete spálených alebo vyhodených na skládku, pričom len 20% sa opätovne používa alebo recykluje. Značky tzv. rýchlej módy uvedú na trh jeden rad zeleného oblečenia a tvrdia, že využívajú  „organickú“ bavlnu a recyklovaný polyester. Nie je to nič iné ako marketingová taktika používaná na to, aby vyzerali ekologickejšie. Informácie týkajúce sa udržateľnosti sú nedostatočné a nezabudnite, že ide len o malú časť ich produkcie. Fast fashion zostáva stále len fast fashion. 

Emócie na prvom mieste

Určite ste už videli reklamy s dojímavou hudbou, kde ľadové medvede objímajú ľudí a ďakujú im za eko autá alebo kde kvitnú kvety z výfukov. Automobilový priemysel je častým príkladom greenwashingu. Jedna známa automobilová značka sa dokonca priznala k podvádzaniu pri emisných testoch. Svoje vozidlá vybavila „defektným“ zariadením so softvérom, ktorý dokázal rozpoznať, kedy prechádzali emisným testom a zmeniť výkon, aby znížil úroveň emisií. Medvede sa tešili zbytočne. 

Keď sme ešte pri doprave… Veľmi obľúbené sú nepodložené tvrdenia spoločností, že ich lietadlá produkujú menej emisií. Veď si to choďte skontrolovať, ak neveríte. Iným príkladom, ktorý súvisí s lietaním sú veľké eventy, tváriace sa ako zelené, kde sa podáva vegánske jedlo, sú zastúpené recyklované kostýmy a každý druhý účastník tam prišiel na svojom súkromnom lietadle. Nezabudnú však venovať almužnu na záchranu veľrýb.

Zachránite lesy ak…

Si kúpite náš papier. V televízii skáču lesné zvieratká od radosti celé bez seba, všetko vyzerá v poriadku. Ale kde je háčik? Vďaka milej reklame zabudnete na environmentálne problémy v procese výroby papiera, ako sú emisie skleníkových plynov alebo používanie chlóru pri bielení, ktoré sú rovnako dôležité. Niektoré produkty sú označené ako „certifikované“ a „100% organické“ aj bez akýchkoľvek podporných informácií, ktoré by to dokázali. Pri papieri si všímajte certifikáciu FSC®. Vďaka tomuto logu môže spotrebiteľ ľahko identifikovať produkty vyrobené zo zodpovedného lesného hospodárstva. Prostredníctvom čísla certifikátu je potom možné dohľadať aj celý spracovateľský reťazec papiera od ťažby, až po umiestnenie na regál obchodu.

zdroj: freepik.com

Zázračné slová

Aj vás možno lákajú obaly produktov so sexy názvami ako napríklad All-natural. Nezabudnite však, že aj arzén, urán či ortuť sú prirodzene sa vyskytujúce v prírode… Nie všetko prírodné musí byť aj nevyhnutne “zelené”. Do tejto kategórie patrí aj slovo „netoxický“. Čokoľvek môže byť toxické, ak to preženiete a doprajete si dostatočne veľkú dávku. Inou taktikou marketingového slovíčkarenia je napríklad tvrdenie, ktoré môže byť pravdivé, ale pre spotrebiteľov je nedôležité alebo neužitočné. Napríklad štítky, ktoré tvrdia, že neobsahujú určité chemikálie. Látka môže byť v skutočnosti zakázaná zákonom. (Tento produkt neobsahuje freón. Freón je zakázaný Montrelaským protokolom.) Takáto informácia je úplne zbytočná a len umelo zvyšuje hodnotu produktu.

Okrem toho sa môžete stretnúť aj s nálepkami s nápisom „netestované na zvieratách“. To sa stáva irelevantným na miestach ako je Čína, kde je testovanie na zvieratách povinné zo zákona.

Hoci greenwashing existuje už dlhú dobu, v posledných rokoch sa tento proces alarmujúco vystupňoval. Narastajú dokonca prípady, kedy obchodníci vytvorili falošné logá podobné oficiálnej certifikácii. Dôvodom je rastúci dopyt spotrebiteľov po ekologických výrobkoch. Ako zodpovední spotrebitelia, ktorí hľadajú kvalitné produkty, buďte opatrní a dávajte si pozor na tieto „zelené lži“. Inak na to doplatí vaša peňaženka a nechtiac podporíte výrobcov, ktorí si to vôbec nezaslúžia. Najlepším spôsobom, ako sa chrániť pred oklamaním je nakupovať čo najmenej a vzdelávať sa v dôležitých otázkach životného prostredia. Ak vás téma zaujala, viac si môžete prečítať napríklad aj v knihe Zelené klamstvo od Kathrin Hartmann.


Páči sa vám, čo píšeme?

Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.