Štefan Hric z ODPADNESH: Naším cieľom je naučiť ľudí a firmy dívať sa na udržateľnosť cez recykláciu, upcykláciu a networking

S reklamnými bannermi sa stretávame na každom eventovom podujatí, ale aj v obchodných centrách, či dokonca v kine. Zaujímalo vás niekedy, čo sa s týmito bannermi stane, až skončí ich poslanie? Bohužiaľ, častokrát končia práve na skládkach. Vďaka projektu ODPADNESH však tieto bannery získavajú šancu na nový život a pod rukami šikovných žien sa z nich stávajú užitočné predmety, ktoré po prečítaní tohto rozhovoru, budete chcieť mať tiež doma. Projekt ODPADNESH v sebe totiž spája ekologický, ale aj sociálny rozmer pomoci. Viac o projekte nám porozprával jeho zakladateľ Štefan Hric, spolumajiteľ a managing partner eventovej agentúry CREATIVE PRO.

Začnime od začiatku. V rámci vášho projektu ODPADNESH pretvárate reklamné bannery na užitočné a praktické veci. Prečo práve bannery? Ako vznikla táto myšlienka?

ODPADNESH vznikol ako projekt livemarketingovej agentúry Creative PRO a spoločnosti Úsmev ako dar. V Creative PRO sa venujeme najmä príprave eventov. Vizualita eventov je do značnej miery tvorená bannermi. Sú potrebné na vizuálnu komunikáciu s účastníkmi eventov, dotváranie atmosféry, či prekrývanie nedokonalostí, ktoré eventový priestor má. Mohli by sme povedať, že bannery sú súčasťou takmer každého väčšieho eventu.
Má to však niekoľko zásadných problémov. Po 24 hodinách sa takmer z každého banneru stane odpad. Materiál, z ktorého sú vyrábané sa veľmi ťažko recykluje. Je to v podstate kombinácia gumy, plastu, pri niektorých materiáloch aj textílie či papiera, je to v podstate nerozseparovateľný odpad. Vyhadzovať ich do zmiešaného odpadu jednak nie je ekologické a jednak to prináša ďalšie množstvo problémov, na banneroch sa totiž nachádzajú logá, vizuály, slogany… a asi žiadny klient či partner eventu nestojí o to aby sa po rozhádzaní, či rozfúkaní odpadu povaľovala jeho značka kade tade.

Napriek tomu všetkému vizualita z eventov nezmizne. Okrem toho, ak hovoríme o banneroch, aj väčšina outdorovej (billboardy, mega boardy) reklamy je tlačená na pvc banneroch. No a keďže sa to ani u nás nevyhadzovalo, jedného dňa som si v sklade preplnenom bannermi povedal, že to musíme nejako vyriešiť. V istom momente prišiel nápad. Zavolal som Radovi Drábovi – riaditeľovi košickej pobočky spoločnosti Úsmev ako dar a spýtal som sa ho: Čo keby sme kúpili šijací stroj a niekto z vášho krízového centra by skúsil z toho banneru niečo ušiť? Tento nápad začal ako magnet priťahovať ďalšie a zrazu vznikla dielňa, nádherné modely produktov z banneru a začali vznikať krásne príbehy žien, ktoré vďaka tejto práci nadobudli novú zručnosť, niečo si zarobili a nestratili bývanie.

Prečo názov ODPADNESH?

Základom sú dve slová ODPAD NEŽ. Alebo „než sa stanú odpadom“. Je to zámerný dvojzmysel, ktorý je narážkou na použitý materiál. „Odpadneš, keď uvidíš aké sú krásne“, „Odpadneš, keď ti poviem z čoho to je“.

Čo všetko z bannerov vyrábate?

Už je to asi 20 rôznych druhov produktov. Začalo to samozrejme klasickou taškou. Dnes už ale máme v ponuke parádne tašky na notebook, hygienické vrecká, cestovné tašky, či ľadvinky. Nápadov na to, čo by sa dalo vyrábať máme stovky avšak musíme mať na zreteli jednu dôležitú vec: V dielni pracujeme s ľuďmi, ktorí spravidla sedia pri šijacom stroji prvý raz v živote. Všetky produkty tak musia byť jednoduché na výrobu.

Čo s odpadom, ktorý nezúžitkujete, zostáva nejaký?

Cieľom je aby odpad neostával. Napríklad bannery, ktoré sú opotrebované natoľko, že z nich už nemôžeme šiť, používame ako obálky pre zásielky eshopu. Tu sa nám podarilo odstrániť nemalý objem odpadu z obálok, ktorý tvorí každý, kto zasiela produkty. Okrem toho kupujúci získava vrecko, ktoré vie použiť napríklad na uskladnenie sezónnej obuvi. Viac takýchto tipov máme v našom eshope. Rovnako z najmenších odrezkov vyrábame kľúčenky. Dokonca dievčatá v dielni vyrobili z odpadových odrezkov „patchworkovú“ tašku. Tá bola ale tak krásna, že sa na eshop ani nestihla dostať 😊

Nakoľko banner je sám o sebe materiál, ktorý je takmer nezničiteľný a zvládne aj viacero cyklov používania, do budúcna tiež plánujeme dať našim zákazníkom možnosť odovzdať použitú tašku späť k nám – aby ju nemuseli vyhodiť len pre to, že sa niekde prešúchala. Následne aj z týchto tašiek vieme vyrobiť menšie produkty.

Odkiaľ získavate staré bannery? Môžu vás firmy kontaktovať, ak majú staré a nepotrebné bannery?

Sme veľmi vďační, keď nás oslovujú firmy s tým, že majú banner. Ono je to vlastne ideálny darček. Keď má firma nejaký event alebo kampaň je super, keď si dá vyrobiť produkty z použitých bannerov a potom ich rozdá partnerom či zamestnancom. Takýto darček o vás v jednej vete povie, že vám záleží na ekológii a rovnako na ľuďoch v núdzi. Máme formulár na stránke, kde sa nám môže ozvať ktokoľvek, kto má banner a dohodneme sa na jeho prevzatí. Tie bannery často nie sú staré. „Staré“ eventové bannery často smrdia novotou. Megaboardové kampane tiež nezriedka trvajú len dva tri mesiace. Počas tohto času ani tie najhoršie poveternostné podmienky banner nezničia. V Košiciach máme skvelého partnera reklamnú spoločnosť Hi-reklama, ktorá má tlačiareň, kde produkujú bannery. Naša myšlienka ich tak oslovila, že už dnes klientom ponúkajú takzvaný „Vratný banner“. Jednoducho ich klienti môžu bez starostí požiadať o produkty zo svojich bannerov už pri objednávaní tlače bannerov.

Vaše výrobky šijú klienti Úsmevu ako dar. Spájate teda ekológiu a sociálnu pomoc

S Úsmevom ako dar spolupracujeme dlhé roky. Je to náš spoľahlivý partner pri dobročinných aktivitách. Vnímame ich potreby, ale aj skvelú prácu, ktorú v teréne trpezlivo už viac ako 40 rokov robia. Napriek tomu, že my pôsobíme v biznise a oni v teréne, často medzi najchudobnejšími, naše videnie sveta je v mnohom veľmi podobné a veľmi si rozumieme.

Na Slovensku je vyše 30% rodín ohrozených chudobou. Spravidla sa jedná o mamy samo živiteľky s dvoma-troma deťmi. Tu ozaj stačí, že deti sú dlhodobejšie choré alebo mama príde o prácu a ich existencia sa začne rúcať ako domček z karát. Zrazu nie je na nájom, mama končí na ulici a deti v detskom domove. V odlúčení, neistote a často horšou perspektívou. Takýto osud môže zvrátiť už 100-200 eur mesačne, ktoré si mama pri výpadku príjmu môže zarobiť za pár večerov u nás v dielni. Koncept dielne je postavený tak, aby bolo možné prísť aj večer, aj s deťmi aj keď len na chvíľu.

Odpadovým reklamným materiálom to začalo a pokračujete aj v rámci consultingu pre firmy v oblasti cirkulárnej ekonomiky. S čím všetkým viete firmám pomôcť?

Naša skúsenosť s objavovaním nových ekologickejších ciest sa netýka len bannerov. Na eventoch sme vymenili viacero materiálov tak, aby sme buď nemuseli používať jednorazové alternatívy, alebo aby sme boli schopní veľmi efektívne recyklovať a upcyklovať. Pri tejto ceste sme sa veľa naučili a dnes sa ňou snažíme prevádzať aj našich klientov. Ukazujeme im nové pohľady na všetko, čo končí svoju životnosť. Súčasťou stratégií rôznych firiem je znižovanie CO2, no neraz sa o to pokúšajú krkolomnými spôsobmi na miestach, kde to stojí príliš veľa úsilia aj peňazí. Náš prístup je naučiť ich dívať sa na udržateľnosť cez recykláciu, upcykláciu a networking. To čo sa v jednej firme vyhadzuje, sa možno dá upraviť a v inej to s radosťou nakúpia. Niekedy možno stačí trošku pozmeniť vstupný materiál a predĺžite životnosť už vyrobeného materiálu. Učíme ich rozmýšľať podľa vzorca ODPADNESH.

Aké sú plány projektu ODPADNESH do budúcnosti?

Zakladať dielne a šíriť osvetu. Pred nedávnom sme založili dielňu na Zakarpatskej Ukrajine. Tam momentálne žije asi 300 tisíc presídlencov. Chceme pomáhať aj tam. Aj na Slovensku si viem predstaviť, že založíme ďalšie dielne. Materiálu je tiež všade okolo dostatok. V Európe sa ročne údajne potlačí až osem miliárd metrov štvorcových PVC bannerov. Máme teda dostatok pracovnej sily aj materiálu. Jediné, čo potrebujeme na to aby sme rástli sú ľudia, ktorí si uvedomia, že aj keď sú naše produkty o čosi drahšie, neprišli v kontajneroch z Číny, ale pomáhajú našim chudobným a našej ekológii. Ľudia, ktorí si kúpia naše produkty. Ak bude rásť predaj, bude rásť aj náš projekt.

Váš projekt je bez pochýb veľmi krásny, ako vám môže verejnosť pomôcť v napĺňaní vašich cieľov?

Veľmi jednoducho – kúpiť si akýkoľvek produkt a rozprávať jeho príbeh všetkým okolo. Či už na sociálnych sieťach alebo večer pri pive. Našťastie v dnešnej dobe je už čoraz viac cool, keď to čo nosíte má aj svoj udržateľný príbeh. ODPADNESH to rozhodne každému ponúka.