Aj vaša firma môže byť zodpovedná k životnému prostrediu. Ako na udržateľné podnikanie?

Ak chcete premeniť aj vaše podnikanie na priateľské k životnému prostrediu, je dôležité poznať mieru dopadu vášho podnikania naň. Skúste sa pozrieť na vaše podnikanie s odstupom. Ktorá prvá vec vás napadne? Každého zrejme napadne množstvo vyprodukovaného odpadu, ktoré vzniká či už bežným životom v kancelárii, pri fungovaní eshopu alebo v rámci výroby produktov, či samotných obalov produktov. Ak sa ponoríte do problematiky hlbšie, zistíte, že je oveľa viac možností, ktorými môžete znížiť stopu vášho podnikania na životnom prostredí.

Ako zmerať dopad podnikania na životné prostredie

Pre zistenie prvotnej predstavy je dôležité spraviť analýzu v jednotlivých oddeleniach. V tomto vám vie pomôcť prehľad dodávateľských faktúr, z ktorých zistíte napríklad množstvo nakupovaných kancelárskych pomôcok, z ktorých si viete spraviť štatistiku spotrebovaného materiálu za určité obdobie. Má množstvo nakupovaného materiálu stúpajúcu alebo klesajúcu tendenciu? Ak stúpajúcu, viete zistiť, čo to spôsobuje? Spotreba ktorého materiálu stúpa? V ktorom oddelení prichádza k najväčšej spotrebe materiálu? Rovnakým spôsobom viete zmerať aj množstvo použitého materiálu v rámci e-shopu, či napríklad množstvo pohonných hmôt. Práve s pohonnými hmotami súvisí druhý bod.

Služobné cesty

V čase pandémie prešlo viacero spoločností na tzv. homeoffice. Aj spoločnosti, ktoré tento systém práce dlhodobo odmietali, pochopili, že zamestnanci dokážu efektívne pracovať aj z domu. A čo sa im osvedčilo? Videokonferencie! Všetci veríme, že sa situácia o chvíľu upokojí, no skúsme prehodnotiť naše doterajšie „predpandemické“ fungovanie. Skúste obmedziť cestovanie a presúvanie sa na meetingy a zvážiť potrebu vašej fyzickej účasti na nich. Množstvo ušetrených emisií, nákladov na pohonné látky, či strávený čas za volantom budete môcť nasmerovať do iných činností, napríklad aj do plánovania aktivít v rámci vášho zodpovedného podnikania. Rovnaký ekologický prístup voľte aj pri nákupe nových vozidiel. Nezameriavajte sa iba na spotrebu, skúste prihliadať aj na množstvo vyprodukovaných emisií. Bola by pre vaše podnikanie vhodná alternatíva v podobe hybridného alebo elektrického vozidla?


Čo je to uhlíková stopa a ako si ju môžeme jednoducho vypočítať?


Motivujte vašich zamestnancov

Vráťme sa späť do našich kancelárií. Po vyhodnotení množstva nakupovaných kancelárskych potrieb, prezentujte zistené štatistiky vašim zamestnancom. Je dôležité, aby boli informovaní a cítili motiváciu a záujem zo strany vedenia o životné prostredie. Nezabúdajte, nie je cieľom dávať príkazy na šetrenie, cieľom je nájsť tú správnu motiváciu. Veľmi dobre fungujú rôzne výzvy v rámci kolektívu jednotlivých oddelení. Rovnako tak môžete vo vašej spoločnosti zorganizovať prezentácie a o pomoc požiadať externé spoločnosti, ktoré vašich zamestnancov uvedú do problematiky tvorby a nakladania s odpadom, či ochrany životného prostredia. Aj samotní zamestnanci môžu byť inšpiráciou pre zlepšenia vo vašej spoločnosti. Ideálne je vytvoriť zdieľaný dokument na firemnej sieti, do ktorého majú prístup všetci zamestnanci a zdieľať tak svoje nápady.

Produkty a ich alternatívy

Zmeniť výrobné postupy nie je jednoduché, no nie nemožné. Slovo „audit“ nie je najpopulárnejšie slovo, no pri uvažovaní nad tým, ako premeniť podnikanie na ekologické, bude potrebné ho vykonať. Skúste zvážiť odpovede na tieto otázky. Koľkými výrobnými krokmi musí váš produkt prejsť? Aké sú pri jeho výrobe použité technológie? Ak je váš produkt zabalený vo viacerých obaloch, je možné znížiť použité množstvo obalového materiálu? Je možné na váš obal umiestniť piktogram, ktorý uľahčí vašim zákazníkom správne vytriedenie obalu? Alebo je možné vymeniť jednorazový obal produktu napríklad za vratný?

Medzi všeobecné odporúčania už pri tvorbe samotného obalu produktu patrí používať bežné a jednoducho recyklovateľné materiály, nekombinovať tieto materiály medzi sebou, nepoužívať kompozitné materiály, obmedziť potlač samotného produktu a informovať o správnej manipulácii s použitým produktom a spôsobe, ako ho správne zlikvidovať. 

Verte, že spotrebitelia vaše produkty starostlivo posudzujú. Funkčnosť a kvalita sú stále na prvom mieste, no medzi ostatný hodnotený parameter patrí aj balenie samotného produktu. Napríklad pri výživových doplnkoch sme často ako spotrebitelia svedkami veľkej „krabice“, v ktorej je ukrytá jedna, či dve plastové dózy, ktoré sú spolovice naplnené. Alebo spolovice prázdne?


Ekodizajn obalu alebo ako na obal priaznivý životnému prostrediu


Podporte lokálne ekoprojekty

Buďte aktívni a dajte najavo, že vám na vašom okolí záleží. Podporte a zapojte sa do aktivít neziskových organizácii. Je na vás, či už sa rozhodnete vysádzať stromčeky, čistiť prírodu, rieky alebo vám vaše možnosti dovoľujú podporiť projekty finančne. Spoločnosti, ktoré sa aktívne zapájajú do podpory komunít vysielajú jasný signál o spoločenskej zodpovednosti. Ak sa vrátime naspäť k zamestnancom, motivujte ich kúpou lístka napríklad na rôzne podujatia, na ktorých sa môžu o ekológii, či zero waste spôsobe života dozvedieť viac. Za nás vám môžeme odporučiť napríklad konferenciu o živote bez odpadu Slovakia going zero waste, v rámci ktorej každoročne vystúpi množstvo inšpiratívnych osobností. A túto konferenciu vám neodporúčame iba pre to, že sme jej mediálnym partnerom.


Silvia Yoder Križanová: Zero waste je cesta postupných krokov, ktoré zvládne praktizovať každý, kto má vôľu a chuť niečo naozaj zmeniť


Inšpirujte sa najlepšími

V rebríčku Global 100, ktorý hodnotí vplyv podnikania na životné prostredie a udržateľnosť firiem, sa umiestnila na prvom mieste dánska spoločnosť Ørsted. Dodávateľ obnoviteľnej energie sa tento rok stal TOP ekologickou spoločnosťou. Pritom ešte 10 rokov dozadu tomu bolo úplne inak.

„Za posledných 10 rokov sme sa transformovali zo spoločnosti, ktorej jadrom podnikania boli fosílne palivá, na spoločnosť, ktorá podniká čisto v oblasti obnoviteľnej energie,“ hovorí výkonný riaditeľ Henrik Poulsen. Počas dekády prišlo k zmene biznis plánu a k úplnému odklonu od fosílnych palív. Spoločnosť prešla od uhlia k investovaniu do veternej energie a oplatilo sa, veterné elektrárne zásobujú zelenou energiou viac ako 13 miliónov ľudí. Vďaka tomuto kroku sa spoločnosti podarilo zredukovať emisie o 83%, pričom si dali záväzok dosiahnuť do roku 2023 uhlíkovú neutralitu.

Dajte vedieť o svojich úspechoch

Úspešne sa vám darí zavádzať princípy zodpovedného podnikania aj vo vašej firme? Podeľte sa o ne aj s ostatnými! Keď v roku 1963 zaviedla značka Volvo trojbodový bezpečnostný pás, poskytla tento patent zadarmo aj pre iné značky. Prečo? Pretože bezpečnosť ľudí je prvoradá. Takto rovnako môžeme nazerať aj na vplyv podnikania na životné prostredie, na ktorého dobrej kondícii je naše zdravie závislé. Preto „buďte ako Volvo!“, podeľte sa o svoj „eko patent“ a inšpirujte aj ostatných na ceste za zodpovedným podnikaním. Ak sa chcete podeliť o eko príbeh vašej firmy, ozvite sa nám, radi o ňom budeme informovať na stránkach nášho online magazínu.


V kníhkupectve Martinus zaviedli zelené zlepšováky: v otázke dopadu podnikania na životné prostredie by mala každá firma začať od seba


Páči sa vám, čo píšeme?

Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko