Už onedlho budú na nás z každej strany vyskakovať reklamy s osemdesiat percentnými zľavami na veci, ktoré ani nepotrebujeme, ale pri takej cene sa doma môžu zísť. Black Friday sa každoročne koná v piatok po Dni vďakyvzdania v Spojených štátoch a veľmi rýchlo sa rozšíril aj u nás. Považuje sa za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky. Giving Tuesday predstavuje presný opak. O tom, čím je tento deň výnimočný sme sa porozprávali s Veronikou Sedláčkovou, programovou manažérkou Nadácie Pontis, ambasádorom #GivingTuesday na Slovensku.
#GivingTuesday, čo si pod týmto pojmom máme predstaviť a ako vznikol?
Tento výnimočný deň vznikol ako odpoveď na Black Friday a Cyber Monday, dni nákupného ošiaľu spúšťajúce predvianočnú nákupnú mániu. K týmto dvom dňom nadmerného konzumu vytvorila v roku 2012 newyorská inštitúcia 92nd Street Y ako protipól „darovací utorok“. Na #GivingTuesday sa celým svetom šíri dobro a nezištné darovanie. Ľudia na celom svete sa v tento deň spájajú, aby podporili dobrú vec, alebo spravili dobrý skutok. Posolstvo je tak jednoduché, že od roku 2012 sa nápad darovacieho utorka rozšíril z Ameriky do vyše 150 krajín po celom svete.
#GivingTuesday oslavujeme vždy v utorok po dni vďakyvzdania a Black Friday. Je to teda pohyblivý sviatok a tento rok pripadá na utorok 3. decembra. Na Slovensku ho budeme oslavovať už tretí rok.
Čo je cieľom „darovacieho utorka“?
Cieľom je podporiť štedrosť v akejkoľvek forme. Ukázať ľuďom, že darovanie spraví šťastnejších nielen obdarovaných, ale aj nás samých. Darovať môžeme čokoľvek a komukoľvek.
Každý rok sa na #GivingTuesday píšu úžasné príbehy o štedrosti. Ako napríklad minulý rok, keď prváci zo Skalice vlastnoručne vyrobili pohľadnice a vhodili ich do schránok náhodných domov, aby potešili susedov. Kolegovia zo spoločnosti Profesia navarili večeru pre ľudí bez domova a zároveň si spravili netradičný teambuilding. Učiteľ zo Zvolena zapožičal pre svojho žiaka na invalidnom vozíku schodolez, aby sa prvýkrát v živote dostal do školského bufetu na prvom poschodí. Spolužiaci preňho pripravili v bufete oslavu a pozvali ho na prvý nákup. Je úžasné sledovať, koľko toho za jeden deň dokážeme, keď sa spojíme.
Celosvetovo sa do tohto dňa zapoja milióny ľudí. Aká je situácia na Slovensku?
Čaká nás tretí ročník a #GivingTuesday každoročne oslavuje viac a viac ľudí. Zapájajú sa jednotlivci, rodiny, kolegovia, celé firmy i mestá. Naposledy sa v roku 2018 do #GivingTuesday zapojilo 57 firiem, viac ako 100 organizácií v 43 mestách a obciach. To sú však iba tí, ktorí sa registrovali prostredníctvom webstránky givingtuesday.sk, aby využili možnosti, ktoré im my ako Nadácia Pontis poskytujeme. Vieme však, že do #GivingTuesday sa zapojili tisícky ľudí z celého Slovenska, ktorí sa napríklad na sociálnych sieťach pod hashtagom #MozemPomozem chválili tým, čo si v ten deň nekúpili. Zisťujeme, že ľudia darujú radi, len im treba dať príležitosť.
Stavili ste aj na známe slovenské osobnosti. Nechali sa dlho prehovárať na spoluprácu?
Je to tak, #GivingTuesday 2019 podporia Juraj Bača, Táňa Pauhofová, Junior, Moma, Kristína Tormová, Zuzana Kovačič Hanzelová či Nikoleta Kováčová, známa ako Surová dcérka.
Na #GivingTuesday sa šíri nezištné darovanie. Nie náhodou oslovila táto myšlienka svojou jednoduchosťou za niekoľko rokov milióny ľudí a naše známe osobnosti neboli výnimkou. Stavili sme na ľudí, ktorým je štedrosť a dobročinnosť blízka. Každý z nich bude navyše reprezentovať jednu tému, v ktorej pôsobia neziskové organizácie, ktoré môže každý na #GivingTuesday podporiť. Táňa Pauhofová sa napríklad stala tvárou témy kultúra, novinárka Zuzana Kovačič Hanzelová v kampaňovom videu rezprezentuje neziskovky zlepšujúce vzdelávanie. Obsah kampane sme sa naozaj snažili ušiť im na mieru. Každoročne nám s kreatívnou stránkou kampane pomáha agentúra THIS IS LOCCO, aby sa tento sviatok darovania dostal k čo najviac ľuďom. Tento rok sa preto opäť môžete tešiť na veľmi vydarenú kampaň.
Našou najhorúcejšou novinkou je, že nad podujatím prevzala záštitu aj pani prezidentka Zuzana Čaputová, pričom Kancelária prezidentky sa ku #GivingTuesday tiež pridá. Zapoja sa do zbierky šatstva pre ľudí v núdzi, ktorú každoročne organizuje Nadácia Pontis.
Kto všetko sa môže zapojiť?
Zapojiť sa môže každý, stačí spraviť dobrý skutok. Akokoľvek, kdekoľvek, komukoľvek. Známemu i neznámemu. Peniazmi, vecami, časom i úsmevom. Dôležité je zdieľať myšlienku a šíriť ju ďalej aj na sociálnych sieťach cez #MozemPomozem a #givingtuesdaysk. Aj takýmto spôsobom môže človek na #GivingTuesday pomôcť.
Čo v prípade ľudí, ktorí by chceli pomôcť, ale nevedia komu?
V tom prípade im určite navrhujeme navštíviť našu webstránku www.givingtuesday.sk, kde si môžu vybrať niektorú z registrovaných organizácií, napríklad aj vo svojom okolí. Organizácie hľadajú väčšinou podporu vo forme dobrovoľníkov, know-how, financií či konkrétnych vecí.
Skúste na záver v krátkosti inšpirovať, prečo povedať NIE Black friday a ÁNO Giving Tuesday.
Máme dva dni na nakupovanie – Black Friday a Cyber Monday. Prečo nevenovať jeden deň v roku obdarovaniu? Cez #GivingTuesday máme všetci šancu ukázať, že nám záleží na prostredí, v ktorom žijeme a na ľuďoch v ňom. Navyše, nezištné darovanie prospieva nielen tým, ktorým pomáhame, ale aj nám darcom. Potvrdzuje sa nám to každým rokom, ten dobrý pocit z darovania, ktorý v človeku zostane, je dokonca návykový. Odporúčam ho vyskúšať každému. Čoskoro bude ideálna príležitosť pridať sa k miliónom ľudí na celom svete a tisíckam na Slovensku, ktorí vymenia nakupovanie za darovanie a na #GivingTuesday spravia dobrý skutok.
Páči sa vám náš článok? Zdieľajte ho so svojimi priateľmi na Facebooku, dajte like našej Facebook stránke NašeBIO&EKO alebo nás sledujte na Instagrame @nasebioeko a už vám neuniknú žiadne novinky.