Zamestnanci hľadajú viac než len plat: 6 krokov, ako môže firma prepojiť employer branding a udržateľnosť

ESG podnikanie udržateľnosť zamestnanci

Na trhu práce už nevyhráva len ten, kto ponúka najvyšší plat. Zamestnanci, najmä mladšie generácie čoraz viac zohľadňujú hodnoty firmy, jej spoločenský prínos a environmentálne správanie. Práve tu zohráva zodpovedné podnikanie kľúčovú úlohu pri budovaní silného employer brandingu.

Zamestnanci hľadajú zmysel

Zamestnanci dnes nehľadajú len pracovnú pozíciu, hľadajú zmysluplné miesto, kde môžu rásť, niečo ovplyvniť a byť súčasťou niečoho väčšieho. Pre mnohých sú udržateľnosť, rovnosť a spoločenská zodpovednosť rozhodujúcimi faktormi pri výbere zamestnávateľa. Zmysluplná práca a udržateľné hodnoty sú rozhodujúce.

Podľa aktuálneho prieskumu Deloitte z roku 2025 (na vzorke viac ako 23 000 respondentov zo 44 krajín) vyplýva:

  • 89–92 % generácie Z a mileniálov uvádza, že zmysel v práci je pre nich kľúčový pre spokojnosť a celkový pocit pohody.
  • 70 % mladých ľudí považuje environmentálne postoje firiem za dôležitý faktor pri rozhodovaní sa o zamestnaní.
  • 20 % už reálne zmenilo prácu z environmentálnych dôvodov a ďalších 70 %+ tvrdí, že „zelené kredity“ firmy sú rozhodujúce pri výbere zamestnávateľa.

Tieto výsledky vysielajú jasný signál: Udržateľnosť nie je len téma pre PR. Je to kľúčová súčasť značky zamestnávateľa a rozhoduje o tom, koho dokáže firma pritiahnuť a udržať.

Firma, ktorá transparentne komunikuje svoje hodnoty, podporuje dobrovoľníctvo, má férové podmienky a zmysluplnú víziu, bude priťahovať ľudí, ktorí chcú pracovať pre „dobrú firmu“. To je výsledok silného employer brandingu.

Prepojenie employer brandingu a udržateľnosti

Zamestnanci chcú byť hrdí na to, kde pracujú. Pracovné prostredie, ktoré je v súlade s hodnotami zamestnancov, výrazne zvyšuje lojalitu a motiváciu.

Zodpovedná firemná kultúra pôsobí autenticky. Udržateľnosť by nemala byť iba PR. Mala by byť prežitá zvnútra. To zamestnanci vycítia.

Employer branding postavený na hodnotách je silnejší. Zodpovednosť, transparentnosť a aktívny spoločenský prístup sú silné piliere dôveryhodnosti značky zamestnávateľa.

firmy a ESG podnikanie
zdroj: freepik.com

Ako začať: 6 praktických krokov pre každú firmu

1. Zmapujte, čo už robíte a čo dáva zmysel vašej kultúre

Nepotrebujete revolúciu. Urobte audit toho, čo už vo firme funguje, či už ide o triedenie odpadu, podporu dobrovoľníctva alebo férový prístup k zamestnancom. Identifikujte oblasti, kde má vaša firma potenciál posilniť svoj dopad.

Otázky, ktoré vám na začiatok pomôžu:

Čo si naši zamestnanci myslia o našej zodpovednosti?

V ktorých oblastiach už konáme zodpovedne, len o tom málo hovoríme?

Ktoré hodnoty sú nám prirodzené?

2. Zapojte zamestnancov do plánovania aj realizácie

Ľudia chcú byť súčasťou zmien, nielen ich príjemcami. Vytvorte priestor, kde môžu zamestnanci prichádzať s nápadmi, navrhovať zlepšenia a zapájať sa.

Nápady:

Otvorený dotazník alebo interný workshop „Čo môžeme zmeniť?“, „Čo by ste zmenili“.

Interná zelená ambasádorská skupina.

Spoločné výzvy (napr. mesiac bez auta, deň dobrovoľníctva, odmena za dojazd do práce hromadnou dopravou alebo bicyklom).

dobrovoľníctvo vo firme enviro projekt
zdroj: freepik.com

3. Stanovte si konkrétne ciele a merajte pokrok

Čo sa nedá zmerať, to sa ľahko rozplynie, to určite dobre poznáte. Aj v oblasti employer brandingu a udržateľnosti si nastavte jednoduché, ale jasné ciele – ideálne aj s termínmi.

Príklady cieľov:

Znížiť množstvo odpadu o 30 % do 12 mesiacov.

Zapojenie 50 % zamestnancov do komunitných iniciatív.

Zlepšenie skóre v zamestnaneckom prieskume o vnímaní firemných hodnôt.

4. Zakomponujte udržateľnosť do HR procesov

Employer branding sa neformuje len navonok, ale najmä v dennodennej skúsenosti zamestnancov.

Kam zaradiť zodpovednosť:

Do náborových inzerátov: spomeňte hodnoty, nielen benefity.

Do adaptačných programov: noví zamestnanci by mali hneď cítiť, čím sa firma líši.

Do hodnotenia a odmeňovania: zohľadňujte aj spoločenský a enviro prístup.

5. Komunikujte autenticky a transparentne

Nehrajte sa na „zelenšiu“ firmu, než ste. Radšej ukážte realistickú cestu: kde ste, čo plánujete zlepšiť, čo ste nezvládli. Buďte autentickou firmou.

Tipy na komunikáciu:

Pravidelné interné novinky (mailing, nástenka, intranet).

Videá alebo príbehy zamestnancov, ktorí stoja za zmenami.

Zverejňovanie pokroku aj navonok, napríklad formou udržateľnostného reportu.

6. Vytvorte silné „prečo“ – zmysel nad rámec profitu

Ľudia nezostávajú len kvôli platu, zostávajú kvôli zmyslu. Definujte spoločensky prospešné poslanie vašej firmy (aj keď predávate skrutky či softvér) a komunikujte ho nahlas. To je srdce employer brandingu.

spokojní zamestnanci vo firme
zdroj: freepik.com

Udržateľnosť je ľudská téma

Udržateľnosť nie je len o prírode a recyklácii. Je to o ľuďoch, medziľudských vzťahoch, hodnotách a dôvere. Ak sa firma zaviaže ku zodpovednému podnikaniu a premení ho na súčasť svojej kultúry, nielenže sa stane atraktívnejšou pre zamestnancov, ale bude silnejšia, odolnejšia a ľudskejšia.

Podnikáte udržateľne a chcete o tom dať vedieť?

Alebo pracujete v spoločnosti, ktorá podniká udržateľne, vytvára vlastné projekty pre ochranu prírody, či znižovanie vlastnej uhlíkovej stopy alebo meria dopad svojho podnikania na životné prostredie? Dajte nám o vás vedieť na magazin@ekorestart.sk. Radi vaše aktivity, ktoré dokážu inšpirovať, predstavíme na stránkach nášho online magazínu.

Titulný obrázok: freepik.com


Aby vám neunikol žiadny náš článok, odporúčame vám prihlásiť sa k odberu nášho newslettra v spodnej časti stránky.