Kampaň Fashion Revolution k Black Friday vyzýva k ukončeniu nadprodukcie a zľavovej kultúry

Fashion Revolution kampaň k Black Friday a Cyber Monday hľadá riešenia environmentálnych a sociálnych škôd spôsobených kultúrou super-zliav. Cieľom kampane je zmeniť pohľad na Black Friday ako „sviatok nakupovania“ a zamyslieť sa nad nadmernou produkciou oblečenia, ktorú tento deň spôsobuje. Organizácia vyzýva k zmene našich zákazníckych návykov spôsobujúcich doslova výpadky eshopov.

Ľudia z celého sveta si viac a viac uvedomujú, že dopady módneho priemyslu na ľudí a planétu dávno presiahli mieru zdravého rozumu. Kvôli globálnej pandémii COVIDu-19 majú reťazce enormné množstvá nepredaného tovaru. Je nemožné odhadnúť, koľko oblečenia skončilo na skládkach alebo v spaľovniach. Vieme, že len v továrňach v Bangladéši boli zrušené objednávky už vyrobeného oblečenia za viac ako 3 miliardy dolárov, čo predstavuje okolo 982 miliónov kúskov odevu (BGMEA, 2020). Väčšina ľudí, ktorí sa podieľali na výrobe tohto oblečenia, žije v chudobe. Rozdiel medzi bohatými a chudobnými sa aj vďaka našej nadmernej spotrebe prehlbuje ďalej. Odhaduje sa, že CEO veľkej módnej značky zarobí len za 4 dni toľko, koľko žena vo výrobe v Bangladéši za celý život (Oxfam, 2018).

Black Friday (Čierny Piatok) podporuje zbytočnú nadprodukciu v priemysle, ktorý už aj tak produkuje viac ako potrebujeme. Pri masívnych nákupoch v naoko super zľavách vysielame signál reťazcom, že je v poriadku vyrábať na úkor ľudí a planéty. My im však iba pomáhame zbaviť sa zásob. Minulý rok len v samotných Spojených Štátoch zákazníci minuli 7.4 miliardy dolárov počas Black Friday, čo predstavuje 19.6% nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom (Adobe Analytics, 2019).

Počas tohto obdobia vyzýva Fashion Revolution ľudí, aby sa zapojili do kampane tak, že sa zdržia zľavových nákupov. Môžu tiež ďalej šíriť správu, že nadprodukcia našu planétu devastuje, a to prostredníctvom týchto podkladov pre sociálne siete. Takisto môžeme využiť silu nášho hlasu a pýtať sa veľkých značiek #WhoMadeMyClothes a #WhatsInMyClothes a spoločne s tlakom na veľké módne značky znižovať ich produkciu. Kampaň Fashion Revolution taktiež podporuje a vyzýva ľudí, aby si oblečenie opravovali, upcyklovali, sami vyrábali, zdieľali a swapovali namiesto jeho nakupovania. Takto sa životnosť nášho oblečenia predĺži a naplní sa jeho funkcia.

Orsola de Castro, spoluzakladateľka Fashion Revolution, hovorí: “Black Friday je podvod. Je to len ďalší spôsob ako dať ľuďom falošný pocit, že výhodne nakúpili. Nekupujte len preto, že je to lacné, premýšľajte, prečo to chcete kúpiť, preverte si potenciálnu kúpu a až potom sa rozhodnite. Black Friday je o zhone, rýchlosti, nátlaku. Fashion Revolution nás vyzýva, aby sme nakupovali účelovo a s rozvahou.”

Viac o kampani alebo o zapojení sa do nej sa dozviete tu: www.fashionrevolution.org/blackfriday 

Autor článku: Fashion Revolution Slovakia
Fashion Revolution je nezisková organizácia, ktorá funguje vo viac ako 100 krajinách sveta. Vznikla v roku 2013 po tragickom páde budovy Rana Plaza v Bangladéši, pri ktorej zahynulo viac ako tisíc odevných pracovníkov. Fashion Revolution bojuje za transparentnosť módneho priemyslu a férové zaobchádzanie s ľuďmi a planétou. 


Páči sa vám, čo píšeme?

Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko