Green deal, výstavba veterných a solárnych parkov a zatváranie tepelných elektrární, podpora tepelných čerpadiel či zákaz spaľovacích motorov. Zelená téma sa na nás valí z každej strany. Niektorí už na ňu majú alergiu, no našťastie väčšina rozumie, že je to téma nesmierne dôležitá. Dá sa dokonca povedať, že je to otázka prežitia. V biznise má táto téma jednoznačnú odpoveď, ktorou je udržateľný model podnikania. Ako je udržateľnosť vyriešená v segmente e-shopov, ktoré sú vďaka rastu popularity nákupov na internete čoraz významnejšími hráčmi?
Udržateľný e-shop, ktorého cieľom je pomôcť zákazníkom nakupujúcim na internete identifikovať e-shopy dosahujúce udržateľnú prevádzku, je projektom nákupného poradcu Heureka v spolupráci s VÚB bankou a spoločnosťou Visa. Udržateľné e-shopy tak teraz ľahšie spoznáte vďaka tomuto zelenému logu. Každý e-shop zapojený do projektu musí prejsť hodnotiacim dotazníkom, ktorý v súlade s ESG princípmi zostavila Asociácia spoločenskej zodpovednosti a zrevidoval Inštitút cirkulárnej ekonomiky.
Aby e-shopy podnikali v súlade s udržateľnosťou, nemusia predávať ekologické produkty. V celkovom hodnotení totiž zaváži najmä komplexný prístup – od znižovania odpadov a vlastnej uhlíkovej stopy až po zodpovedný prístup k zamestnancom.
„Viac ako polovica Slovákov uvádza, že udržateľnosť je dôležitým faktorom pri výbere výrobku alebo služby. Sme radi, že môžeme byť partnerom tohto projektu. Certifikát potvrdzujúci udržateľnosť e-shopu pomáha zákazníkom ľahšie identifikovať internetové obchody s nižším environmentálnym či spoločenským rizikom,“ hovorí Andrea Šipošová, vedúca oddelenia Kartových procesov vo VÚB banke a dodáva, “veríme, že zodpovednosť spočíva na každom z nás. Aj to je dôvod, prečo sa vo VÚB banke už dlhší čas venujeme udržateľnosti a snažíme sa firmy podporovať v ich transformácii k ‚zelenšiemu‘ spôsobu podnikania zvýhodnenými úvermi či odborným poradenstvom.“
Koľko e-shopov má certifikát Udržateľný e-shop?
Aktuálne po roku fungovania ho má už 190 e-shopov. Sú medzi nimi aj malé, lokálne či špecializované e-shopy, ale aj veľkí hráči, ktorých pozná väčšina spotrebiteľov. Podmienky sú skutočne prísne a certifikát získa len niekoľko desiatok percent žiadateľov.
V tomto roku sa prvýkrát udeľovali aj špeciálne ceny za udržateľnosť v rámci súťaže ShopRoku, ktoré odborná porota udelila trom e-shopom spĺňajúcim určené kritériá udržateľnosti podnikania. Ide o predajcu širokého portfólia ekologických produktov ecolife.sk, sesterské duo vyrábajúce prírodnú kozmetiku vlastnej značky Soaphoria.sk či česko-slovenského výrobcu eko drogérie a eko kozmetiky TierraVerde.sk.
Najdôležitejšou správou však je, že nezanedbateľných 11 % tržieb z internetových nákupov sa udialo práve v udržateľných e-shopoch, pričom tento podiel neustále rastie (odhad Heureka). Ak teda patríte medzi tých, ktorí často nakupujú na internete, môžete si vyberať aj podľa toho, či je e-shop zodpovedný. Každý krok k udržateľnej budúcnosti sa totiž počíta.
Čo sa hodnotí v dotazníku Udržateľný e-shop?
Zodpovedný prístup k životnému prostrediu
Od balenia produktov do recyklovaných či obnoviteľných materiálov cez klimaticky neutrálnu dopravu až po úsporu energií a vody.
Zodpovedný prístup k zákazníkom
Poskytovanie transparentných informácií a nastavenie interných procesov na ochranu osobných údajov.
Prehľad o dodávateľoch
Základná znalosť celého dodávateľského reťazca, nastavenie férovej ceny bez zneužívania monopolného postavenia, budovanie dlhodobých vzťahov.
Starostlivosť o zamestnancov
Poskytnutie vyššej ako minimálnej dôstojnej mzdy, dohliadanie na rodovo rovnocenné ohodnotenie či začleňovanie znevýhodnených skupín do pracovného procesu.
Transparentné riadenie spoločnosti
Rozvoj verejne prospešných cieľov, nastavenie etického kódexu, antikorupčných opatrení, transparentný prístup k informáciám.
Podpora komunity
Spolupráca s iniciatívou v oblasti udržateľnosti a dobrovoľná činnosť prispievajúca k riešeniu environmentálnych alebo sociálnych problémov.
Titulný obrázok: Shutterstock