Kúpa ekologického bicykla nemusí byť zložitá, ak sa budete riadiť podľa niektorých odporúčaní a uvedomíte si, čomu je lepšie sa vyhnúť. V prvom rade je potrebné pozrieť sa na emisie uhlíka, miesto, kde sa bicykel vyrába, možnosti recyklácie a opravy, náklady na bicykel a podobne.
Pred kúpou bicykla sa zamyslite…
- Je bicykel z druhej ruky? Dobre poskladaný bicykel z druhej ruky prežije viac ako lacný nový, preto najskôr hľadajte možnosti z druhej ruky, vrátane miestnych charitatívnych organizácií. Takýto nákup je takmer vždy ekologickejším riešením.
- Je z nezávislého obchodu s bicyklami? Ak kupujete nový bicykel, podporte svoj miestny cyklistický obchod. Pravdepodobne získate oveľa lepšie služby zákazníkom, odbornosť a následnú starostlivosť.
- Je pre vás batéria vhodná? Ak si kupujete e-bike, je dobré pochopiť, ako fungujú a ktorá batéria a motor budú najlepšie pre váš spôsob jazdy.
- Potrebujete vlastniť bicykel? Ak sa nechystáte bicyklovať často, možno namiesto nákupu nového bicykla zvážte jeho prenájom.
- Budete svoj elektrobicykel používať pravidelne? Elektrobicykle majú v priemere vyššie emisie než mechanické bicykle, takže si ho nekupujte, ak si myslíte, že ho použijete len párkrát, kým ho odložíte do zadnej časti garáže do konca jeho životnosti.
Niekoľko čísel
Cyklistika sa v posledných rokoch stáva čoraz populárnejšou, najmä od roku 2020, keď pandémia podnietila viac ľudí, aby začali jazdiť na bicykli. Po jej skončení nastal mierny pokles cyklistickej aktivity, ale dopyt po bicykloch a záujem o cyklistiku zostáva vysoký. Rastie aj dopyt po elektrobicykloch. V podiele ľudí, ktorí bicyklujú v porovnaní s inými druhmi dopravy (ak hovoríme o Európe) je lídrom Holandsko s podielom cyklistickej dopravy 27 %, nasleduje Maďarsko (22 %), Švédsko (16,5 %), Dánsko (16 %), Fínsko (13,4 %) a Nemecko (11,8 %).
Nakoľko je cyklistika ekologická?
Používanie bicykla alebo e-biku na prepravu je skvelý spôsob, ako znížiť emisie uhlíka. Všetky odvetvia hospodárstva majú environmentálny a sociálny vplyv – najmä tie, ktoré vyrábajú fyzický tovar. Trh s bicyklami a e-bicyklami rýchlo rastie, preto by značky bicyklov a elektrobicyklov mali riešiť tento problém a preskúmať svoje environmentálne a sociálne vplyvy, zverejniť svoje zistenia a navrhnúť plány, ako tieto vplyvy znížiť, aby svoje produkty vyrábali zodpovedne a udržateľne. Cyklistika má, samozrejme, stále určitý vplyv na emisie uhlíka, predovšetkým z výroby bicykla, ale je oveľa nižší ako pri používaní iných druhov dopravy, najmä benzínových a naftových áut. Z tohto dôvodu je zvyšovanie používania bicyklov nevyhnutnou súčasťou prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo.
Ako môžete byť ekologickejším cyklistom?
Mechanické bicykle nevyžadujú palivo rovnakým spôsobom ako auto, ale stále potrebujú energiu generovanú jazdcom. Zdroj tejto energie, t. j. aký druh jedla jazdec konzumuje, výrazne ovplyvňuje uhlíkový dopad spojený s jazdou na bicykli.
Podľa vedca Mikea Bernersa-Leeho je dobre používaný a dobre udržiavaný bicykel asi 10-krát uhlíkovo výhodnejší ako priemerné benzínové auto, aj keď iba vtedy, ak je poháňané sacharidmi s nízkym obsahom uhlíka.
Napríklad vypočítal:
- uhlíkový dopad cyklistiky jednej míle (cca 1,6 km) poháňanej banánmi = 40 g CO₂e
- uhlíkový dopad míle poháňanej cheeseburgermi = 310 g CO₂e.
Cyklista, ktorý je mäso, je ekvivalentom jazdy na rovnakú vzdialenosť v energeticky úspornom aute. Zaujímavé, čo poviete? 🙂
Sú elektrobicykle šetrné k životnému prostrediu?
Uhlíkový dopad cestovania, na približne 1,5 km na plne elektrickom bicykli, pri rýchlosti približne 20 km/h bez kopcov alebo zastávok, je len 3 g CO₂e – podstatne menej ako pri prejdení rovnakej vzdialenosti na mechanickom bicykli. Ako je to možné?
Podľa Mikea Bernersa-Leeho je to preto, že energia poháňajúca elektrický bicykel je generovaná oveľa efektívnejšie ako energia poháňajúca cyklistu na klasickom bicykli. Ďalším dôležitým faktorom je, že elektromotory sú asi štyri krát účinnejšie ako ľudské nohy pri premene chemickej energie na pohon bicyklov.
Rozdiel medzi mechanickými bicyklami a e-bicyklami je ešte výraznejší, ak predpokladáme, že elektrina používaná na pohon e-bicykla pochádza výlučne z obnoviteľných zdrojov. „Ak by všetka naša elektrina pochádzala zo solárnej energie,“ tvrdí Berners-Lee, „elektrický bicykel by porazil klasický bicykel takmer 1000-krát.“
K údajom Berners-Leeho existuje dôležitá výhrada, a to, že pri jeho výpočtoch ide o plne motorizovaný bicykel a stále veľa elektrických bicyklov je hybridom medzi šliapaním a motorom.
Samozrejme, existujú aj iné dôvody, prečo si vybrať klasický bicykel, napríklad túžba po intenzívnejšom tréningu. S e-bicyklami sú spojené aj ďalšie etické a ekologické problémy, najmä získavanie materiálov používaných na výrobu batérií. Väčšina značiek elektrobicyklov nevyrába batérie a motory používané pre elektrobicykle, ale spolieha sa na špecializované firmy na elektroniku.
Kde sa vyrábajú bicykle?
Nie je vždy ľahké zistiť, kde sa bicykle vyrábajú. Je veľmi pravdepodobné, že váš bicykel pochádza z Číny alebo Taiwanu, pretože obe krajiny sú ich masívnymi výrobcami. Iné značky sú vyrábané v Indii a na Srí Lanke. Mnohé z vyššie uvedených výrobných krajín sú miestami, kde nie sú vždy rešpektované práva pracovníkov a kde sú nezávislé odbory slabé alebo zakázané. Niektoré spoločnosti sú okrem výroby bicyklov významnými prispievateľmi do odevného priemyslu – sektora, ktorý je predmetom skúmania už viac ako dve desaťročia. V súčasnosti je bežné, že odevné spoločnosti zverejňujú mená a adresy všetkých svojich dodávateľských závodov, čo umožňuje odborom, mimovládnym organizáciám a novinárom brať ich na zodpovednosť za zneužívanie, ku ktorému dochádza v ich dodávateľských reťazcoch.
Bicykel je lacnejší ako auto: vo všetkých smeroch
Bicykle sú nielen ekologickejšie ako autá, ale sú aj lacnejšie, takmer vo všetkých smeroch. Obstarávacia cena áut v posledných rokoch výrazne vzrástla. Priebežné náklady na používanie bicykla sú tiež výrazne nižšie ako náklady na používanie auta. Bicykle si tiež vyžadujú údržbu a príležitostnú výmenu dielov (rovnako ako autá), ale tá stále stojí menej ako údržba automobilu. Pri bicykli však nemusíte rátať s nákladmi na palivo, zatiaľ čo väčšina áut vyžaduje benzín alebo naftu, ktoré zaznamenali prudký nárast cien. Autá tiež vyžadujú poistenie, ktoré môže byť závratne drahé, zatiaľ čo poistenie bicyklov nie je zákonnou požiadavkou. Ak chcete znížiť množstvo odpadu z vášho bicykla a ušetriť peniaze, dobrá údržba je nevyhnutná. Majte svoj bicykel odložený vo vnútri, pod strechou mimo dosahu zlých poveternostných podmienok. Pravidelne ho čistite a reťaz udržujte namazanú. Ak s bicyklami začínate, vyhľadajte miestny cyklistický obchod alebo dielňu, kde sa dozviete tipy a triky na jeho údržbu. Ak nie ste praktický typ, dajte bicykel do servisu a zverte ho odborníkovi raz za rok alebo častejšie, ak je intenzívne využívaný.
Recyklácia bicykla: čo robiť so starým bicyklom
Ani s tým najstarostlivejším majiteľom nemusí bicykel vydržať večne alebo časom už nemusí spĺňať vaše potreby. Niektoré podniky odkupujú staré bicykle, dokonca výmenou za poukážky na nákup, takže ak kupujete nový bicykel, oplatí sa spýtať v obchode, či ho vezmú späť, prípadne či si vezmú váš starý. Aj množstvo charitatívnych organizácií prijíma dary vo forme starých bicyklov. Niektorí nadšenci repasujú a predávajú bicykle, takže môžu byť dobrou voľbou aj vtedy, ak hľadáte bicykel z druhej ruky. Ani zničené pneumatiky či duše neposielajte na skládku. Ich opotrebenie možno znížiť udržiavaním správneho tlaku, kontrolou a odstraňovaním zanesených nečistôt. Nakoniec však budú musieť byť vymenené. Skúste ich znova použiť, napríklad na DIY tvorenie (video nájdete nižšie). Ak to pre vás nie je lákavé, duše a pneumatiky odneste na zberný dvor alebo ich po dohode odovzdajte na predajnom mieste. Takto svoje bicyklovanie urobíte ešte viac ekologické.
Titulný obrázok: zdroj freepik.com