V interiéri aj exteriéri automobilov je použitie inteligentných a trvalo udržateľných materiálov základom pre výrobu a efektívne využívanie zdrojov. Spoločnosť BMW Group definovala skupiny materiálov s trvalo udržateľnými vlastnosťami, ktoré stanovujú nové štandardy a pokrývajú všetky štyri dimenzie obehového hospodárstva: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE.
„Stanovujeme nové štandardy pre trvalo udržateľnú prémiovú kvalitu – zhodnocovaním materiálov a viac ako inokedy sa zameriavame na alternatívy efektívne využívajúce zdroje a obnoviteľné materiály s výraznými možnosťami demontáže,“ povedal Dr. Stefan Floeck, vedúci Vývoja pre karosérie, exteriér a interiér, od 1. septembra zodpovedný za produktový rad značky MINI a kompaktnú triedu automobilov BMW. Spoločnosť verí, že emisie CO2 môže trvale znížiť iba celostný prístup k používaniu osvedčených aj nových materiálov. Z tohto dôvodu sa spoločnosť zameriava na výskum a vývoj v oblasti surovín kompatibilných so životným prostredím.
Integrácia prírodných surovín
Spoločnosť BMW Group používa vo svojich vozidlách obnoviteľné suroviny už niekoľko rokov. Napríklad vo výplniach dverí, kde sa nachádza rohož z prírodných vlákien spojená s plastovou matricou, čím poskytuje potrebnú stabilitu. Obnoviteľné suroviny, ako sú prírodné vlákna, sú nielen o 30 percent ľahšie ako plastové alternatívy, ale do výpočtu CO2 prichádzajú so zápornou hodnotou, pretože vo fáze rastu absorbujú CO2 a uvoľňujú kyslík.
Na základe uznania tohto potenciálu spoločnosť BMW Group a jej partneri ďalej rozvíjajú používanie vlákien ako konope, bombajské konope a ľan, aby im poskytovali prirodzené mriežkové štruktúry. Vďaka týmto nosným štruktúram je možné zachovať ich mechanické vlastnosti a vyhnúť sa dodatočnej hmotnosti znížením množstva potrebného materiálu.
Drevo ako obnoviteľnú surovinu možno použiť v rôznych oblastiach. Spoločnosť taktiež realizuje výskum priekopníckych drevených pien so štruktúrou s otvorenými pórmi, ktoré sa skladajú z jemne mletých drevných častíc. Odpor peny pochádza z vlastných spojovacích síl dreva, čo umožňuje upustiť od syntetických lepidiel. Peny preto pozostávajú zo 100 % obnoviteľných surovín a v budúcnosti by mohli nahradiť akustické peny.
Recyklované plasty: inteligentné a šetrné k životnému prostrediu
Spoločnosť BMW Group už používa vo svojich termoplastických komponentoch až 100 percentný recyklovaný plast a spolupracuje s priekopníckymi výrobcami plastov na ďalšom vývoji recyklovaných plastov a bioplastov s výrazne nižšou uhlíkovou stopou. Spoločnosť okrem recyklovaných plastov používa aj plasty na biologickom základe a plasty vystužené prírodnými vláknami, ako sú celulóza, konope, drevo alebo bambus, aby znížili percento primárnych plastov na báze ropy. Cieľom je do roku 2030 používať termoplasty s priemerne 40 percentami recyklovaného materiálu.
Inovatívna koža z nových zdrojov
Nové vegánske alternatívy kože efektívne využívajúce zdroje, sú ďalším dôležitým prvkom výskumu spoločnosti. Syntetická koža so surovinami na biologickom základe, so 100 percentným recyklovaným polyesterovým textilom a s časticami korku, umožňuje zníženie emisií CO2 až o 45 percent v porovnaní s dnešnou syntetickou kožou z PVC. V spolupráci so start-upom Adriano di Marti SA de C.V. spoločnosť BMW Group skúma trvalo udržateľný materiál pochádzajúci z kaktusov. DeserttexTM je vyrobený z práškových kaktusových vlákien s polyuretánovou matricou na biologickom základe. Ďalšou sľubnou alternatívou kože je plne recyklovateľný materiál MirumTM, ktorý napodobňuje všetky vlastnosti tradičnej kože, priadzí a pien.
Textil – zhodnotený a 100% recyklovateľný
V rámci svojich výskumných a vývojových aktivít pracuje spoločnosť BMW Group aj na inovatívnych materiáloch s potenciálom použitia vo vozidlách budúcnosti. Patria sem rôzne verzie syntetických textílií, ktoré sa väčšinou používajú na poťahy sedadiel. Majú nízku uhlíkovú stopu a môžu byť vyrobené zo 100-percentne recyklovaného materiálu. Vďaka svojmu zloženiu môžu byť opakovane zaradené do cyklu a opätovne použité v priebehu životného cyklu produktu. Cieľom je použiť viac mono-materiálov namiesto viacvrstvových, viac-materiálových prístupov.
Napríklad v sedadlách sú poťah a pena pod ním v súčasnej dobe vyrobené z rôznych materiálov. Nedajú sa ľahko oddeliť ani recyklovať, čím by sa vytvoril nový materiál, opätovne použiteľný vo vozidlách. Svoju úlohu v tom zohrávajú aj rôzne spojovacie prvky medzi materiálmi, ako sú lepidlá a priadza. Ak sú obe časti vyrobené z rovnakého materiálu, možno ich recyklovať v rámci obehového hospodárstva.
Článok sme vám priniesli vďaka spolupráci so spoločnosťou BMW Group, ktorá sa prostredníctvom týchto a mnohých ďalších inovatívnych opatrení snaží zvýšiť všeobecné povedomie o trvalo udržateľných materiáloch s cieľom znížiť do roku 2030 emisie CO2 v životnom cykle o viac ako 40 percent a pomôcť obmedziť globálne otepľovanie na úrovni 1,5 stupňa Celzia.
Páči sa vám, čo píšeme?
Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.