Nakupovanie online je všeobecne obľúbené a to z jasných dôvodov. Produkty sú dostupné kedykoľvek a odkiaľkoľvek, na rozhodovanie máme toľko času, koľko len chceme a o vybranom produkte si vieme vyhľadať dostatok recenzií, ktoré nám uľahčia rozhodovanie. E-shopy sú pre nás otvorené 24 hodín denne, 7 dní v týždni a svoju objednávku zrealizujeme z domáceho pohodlia alebo počas obednej prestávky v práci. Po objednaní je nám tovar zvyčajne doručený na druhý deň až k našim dverám a pokiaľ s ním nie sme spokojní, jednoducho ho vrátime.
Online nakupovanie sa stalo súčasťou života už väčšiny z nás. Ak sa zamýšľate nad tým, či je online nakupovanie ekologické a šetrné k nášmu životnému prostrediu, tak ste na správnom mieste. Spolu s naším partnerom, nemeckým výrobcom barefoot obuvi Wildling Shoes, sme sa pozreli na to, či a ako môže byť online nakupovanie ekologické a čo môžeme my ako zákazníci spraviť.
Online vs. offline nakupovanie
Výhodou nakupovania priamo v kamenných predajniach je predovšetkým možnosť tovar si fyzicky obhliadnuť, vyskúšať a po zaplatení ho máme ihneď k dispozícii na užívanie. Ideálne je, ak si tovar zakúpime v najbližšej predajni, či v obchodnom centre. Nevýhodou je, ak do predajní musíme dochádzať niekoľko kilometrov, štartovať svoje auto a prispievať tak k množstvu vyprodukovaných emisií. Aj jednotlivé predajne nesú svoje ekologické bremeno. Prevádzky sú náročné na spotrebu energií (napr. osvetlenie, vykurovanie či multisplitová klimatizácia). Aby sme v obchode našli svoju veľkosť trička, či tenisiek, musia obchodníci dopĺňať zásoby. A dopĺňať zásoby znamená, pravidelné cesty kamiónov s tovarom naprieč celou krajinou, kedy opäť môžeme spomenúť produkciu emisií.
Aj pri online nakupovaní sa môžeme pozastaviť nad bodmi, ktoré jeho pozitívny vzťah s prírodou môžu naštrbiť. Koľkokrát sa vám stalo, že ste si objednali niečo malé, knihu, tričko alebo hrnček na kávu a domov vám prišla ohromne veľká krabica a v nej veľké množstvo výplňového papiera alebo ešte horšie, plastové vaky naplnené vzduchom? Ani populárne polystyrénového guličky nie sú žiadnou dobrou voľbou. Použiť ich pre prepravu krehkého hrnčeka na kávu dáva zmysel, ale pre knihu či tričko skôr nie. Pritom sa bez plastových či polystyrénových výplní môžeme zaobísť, pokiaľ obchodník vloží tovar do vhodných obalov.
„Naše topánky balíme pre transport jemne do krabíc tak, aby v poriadku nepoškodené dorazili do svojho nového domova. Krabice sú vyrobené z recyklovaného papiera a sú istené papierovou páskou. Pokiaľ si zákazník objedná viac párov topánok Wildling, zabalíme ich do jednej krabice. Na svoju veľkú cestu s DHL Go Green odchádzajú v tak malom množstve obalového materiálu, ako je to len možné. Navyše, spotreba emisií pri online nakupovaní (bez vrátenia tovaru) je až 5krát nižšia než keď si autom zájdeme nakúpiť. Podrobnejšiu infografiku nájdete v našom blogazíne Wildling Shoes“.
Samotní prevádzkovatelia e-shopov vedia ovplyvniť svoju ekologickú stopu. Na trhu existuje už nespočetné množstvo baliaceho materiálu šetrného k prírodným zdrojom. Dôležitá je snaha a chuť niečo zmeniť zo strany obchodníka. A zákazníci takéto zodpovedné správanie ocenia. Navyše, menšie krabice zaberú menej priestoru, takže sa do dodávky kuriérskej spoločnosti zmestí viac balíkov. To je efektívnejšie a tiež šetrnejšie k prírode.
Nebuďme nedočkaví
Pokiaľ si môžeme pri kúpe zvoliť viac druhov dopravy, šetrnejšie k prírode je obvykle štandardné doručenie. V takomto prípade sa naplní kamión a vypracuje sa plán najkratšej možnej cesty, aj keď to znamená, že budeme musieť na našu objednávku čakať o trochu dlhšie.
Ak si zvolíme „okamžitú dopravu“ alebo „expres“ a podobne, často to znamená, že nákladné autá vyrážajú plné len z polovice, aby mohli zákazníkovi doručiť tovar včas. To samozrejme vedie k zbytočnému navýšeniu spotreby paliva.
Pri najbližšej online objednávke teda odporúčame zvoliť si štandardnú dopravu a byť doma, keď balíček dorazí. Pokiaľ to nie je možné, zvážte alternatívy. Či už si nechať balíček doručiť na najbližšie výdajné miesto, alebo požiadať o prevzatie suseda, ktorý je často doma a balík prevezme za priateľské poďakovanie. Takto nebude musieť dopravca posielať váš tovar späť do depa či na poštu a auto tak bude pokračovať vo svojej ceste s ľahšou váhou (čím ľahšia dodávka, tým menšia spotreba paliva).
Vyhnime sa vráteniu tovaru
Vedeli ste, že v módnom priemysle je miera vrátenia tovaru vyššia než 50 %. Inými slovami, polovica všetkých nákupov zrealizovaných online je vrátená. Veľa internetových obchodov ponúka túto službu „zadarmo“, pričom zadarmo jednoducho znamená, že náklady na vrátenie sú už zahrnuté v cene tovaru.
Aby bol vrátený výrobok pripravený k opätovanému odoslaniu, zaberie jeho vybalenie, spracovanie v systéme, kontrola chýb a nové zabalenie približne hodinu ľudskej práce. Tieto náklady sú opäť započítané do ceny tovaru – inak by bolo vrátenie tovar skutočne stratové.
Čo však my zo strany zákazníka vieme spraviť, je pristupovať k nakupovaniu striedmo a pokiaľ si s veľkosťou nie sme istí, dajme si námahu nájsť na stránke e-shopu veľkostné tabuľky alebo sa poraďme priamo s obchodníkom prostredníctvom chatu.
„Vo Wildling Shoes máme 25 % mieru vrátenia, čo je na topánky predávané online pomerne veľký úspech. Neustále však hľadáme možnosti, aby sme sa vráteniu tovaru vyhli. Pre určenie správnej veľkosti môžu zákazníci využiť našu šablónu zvanú FitKit, obrátiť sa na náš tím zákazníckeho servisu, či získať cenné rady pred kúpou od skúsenejších v našej komunite na Facebooku, v ktorej tiež organizujeme živé vysielanie, kde poradíme s materiálom každého modelu a jeho strihom. Práve teraz navyše vyvíjame aplikáciu, ktorá pomôže nájsť správnu veľkosť ešte presnejšie – pomocou fotografie a procesu porovnávania.“
Jednoznačne najhoršou voľbou je prístup v zmysle: Objednám si pre istotu dve veľkosti, skúsim, ktoré tričko mi sadne najlepšie a nesprávnu veľkosť vrátim naspäť. V tomto prípade svoju objednávku realizujete už s tým, že tovar budete obchodníkovi vracať. No takto zodpovedné nakupovanie neprebieha.
Pochváľme alebo upozornime
Ak k nám naša online objednávka dorazila bez zbytočného odpadu v podobe výplňového materiálu, v krabici veľkostne prispôsobenej tovaru a majiteľ e-shopu si na balení dal záležať, pošlime mu pozitívnu spätnú väzbu a podporme jeho rozhodnutie ísť ekologickou cestou. A naopak, ak nájdeme nedostatky, nebojme sa dať o nich vedieť a upozorniť na ne. Len takto môžeme ísť cestou zodpovedného správania.
„Aby sme boli úprimní: Spočiatku bol predaj Wildling možný iba online skôr z prevádzkových dôvodov než zo šetrnosti k prírode. S našou malou, crowdfundingovou kolekciou a niekoľkými málo objednávkami sme spočiatku boli príliš malí, aby sa oplatilo zásobovať maloobchodníkov. Vďaka predaju online môžeme udržiavať nižšie ceny, pretože nemusíme platiť maržu predajcom alebo vynaložiť náklady na vlastné obchody a personál. Inak by sa cena našich topánok rýchlo vyšplhala na dvojnásobok. Napriek tomu by sme chceli vedieť, ako si so svojím online e-shopom stojíme a nakoľko ide doručovanie a vrátenie tovaru proti našim snahám o udržateľnosť. O meranie dopadu svojho podnikania na životné prostredie by sa mal zaujímať každý predajca.“
Páči sa vám, čo píšeme?
Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.