Denne sme bombardovaní správami o tom, ako nás nákup ďalších vecí urobí šťastnejšími. Ale v skutočnosti vieme, že to tak nie je. Šťastie, ktoré sme si kúpili, ako napríklad nové oblečenie alebo najnovší telefón, má zvyčajne len veľmi krátke trvanie. Nadmerná spotreba tiež vytvára čoraz väčší tlak na naše životné prostredie, pretože všetko, čo kupujeme, musíme nakoniec aj nejako zlikvidovať. Ak chcete nakupovať menej, ale lepšie, tieto minimalistické tipy na nákupy sú presne pre vás. Naučte sa, ako postupovať pri nákupoch a vaša peňaženka aj životné prostredie sa vám poďakujú.
Ako nakupovať menej a ušetriť?
- Vyhnite sa impulzívnym nákupom. Aspoň mesiac si robte zoznam toho, čo kupujete, a uvidíte, bez čoho by ste sa zaobišli. Buďte kritickí k svojmu životnému štýlu. Prehodnoťte kde míňate peniaze a prečo? Je to iba na bežné prežitie (t. j. jedlo) alebo míňate aj na niečo navyše (t. j. nočný život, nové oblečenie, veci)?
- Zistite, čo sa vám ne/páči. Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako kúpiť menej je, naozaj si ujasniť, čo sa vám nepáči. Napríklad nenosíte dlhé šaty alebo sukne. Páčia sa vám, ale keď si ich kúpite, zostanú visieť v skrini. Keď si toto uvedomíte, prestanete nakupovať to, čo v skutočnosti nevyužijete.
- Veďte si zoznam želaní. Možno sa to nezdá veľmi minimalistické, ale vždy si zapisujte to, čo by ste chceli. Keď budete mať nutkanie kliknúť na „pridať do košíka“, zapíšte si to najprv do toho zoznamu a čakajte. Tak dlho, ako je to možné, týždne, mesiace, roky, aby ste “otestovali” svoje túžby. Keď sa potom vrátite k svojmu zoznamu, uvedomíte si, že väčšinu z toho už ani nechcete a bol to len rozmar. A ak niečo skutočne chcete? Zapisovanie vám dá čas na plánovanie. Počkáte, kým budete mať miesto v rozpočte, v dome a kým nájdeme správnu ekologickú alternatívu. Takže, keď si niečo nakoniec kúpite, skutočne to chcete a užijete si to bez pocitu viny.
- Nakŕmte svoju dušu. Pochopte, čo poháňa vašu túžbu nakupovať. Ak to nie je skutočná potreba, je to nuda, neistota, úzkosť, nešťastie? Dostaňte sa tomu na koreň a zamerajte sa na vyplnenie tejto medzery. Trávte čas v prírode, venujte sa umeniu, cvičte a čítajte. Počúvajte podcasty, nájdite si nové hobby, zapojte sa do aktivizmu. Starostlivosť o seba urobte prioritou. Opätovné spojenie s priateľmi a posilnenie vzťahov je tiež dôležité. Pravidelne oslovujte ostatných, užívajte si dlhé rozhovory a hľadajte naplnenie zmysluplnejším spôsobom.
- Vymeňte si oblečenie s ostatnými alebo si vytvorte vlastné. Budete potrebovať prístup k šijaciemu stroju a určité odborné znalosti na úpravu a výrobu odevov, ale je to zručnosť, ktorú sa oplatí naučiť. Vo väčšine veľkých miest ľudia organizujú swapy na výmenu oblečenia, ale môžete si tiež vytvoriť svoje vlastné tam, kde žijete, a pozvať ostatných. Pozrite sa aj na obchody s oblečením z druhej ruky.
- Opravte namiesto vyhadzovania. Predĺženie životnosti vašich vecí je zásadnou zmenou v myslení uprostred klimatickej krízy, no zároveň vám dá kreatívny priestor a dobrý pocit zo sebarealizácie. Inšpirujte sa DIY blogermi a špecialistami na upcycling na Youtube a sociálnych sieťach, kde nájdete rôzne nápady a tipy. Ak nemáte schopnosti alebo čas sa učiť (čo, priznajme si, mnohí z nás nie), oslovte miestnych odborníkov a krajčírky, alebo preskúmajte miestne opravárenské dielne, kde môžete vyhľadať odbornú pomoc a dať veciam šancu na druhý život.
- Vyskúšajte barter. Ponúknite svoju prácu bez pýtania odmeny. Namiesto toho požiadajte o tovar, napríklad ponúknite prácu v obchodíku so zeleninou výmenou za tašku s potravinami.
- Všímajte si to, čo vás ovplyvňuje. Priemerný spotrebiteľ je denne vystavený 5 000 až 10 000 reklamám alebo sponzorovaným správam. (Je potom zvláštne, že toľko nakupujeme?!) Upravte svoje sociálne siete s rozumom, tak isto skontrolujte nastavenia reklám a odbery elektronických newslettrov, aby ste odstránili pokušenie. Namiesto toho zaplavte svoje kanály zástancami minimalizmu, nulového odpadu a pomalej módy.
- Vyrobte vlastné darčeky pre priateľov a rodinu. Je to lepšie, ako keby ste ich mali kupovať. Existuje toľko vecí, ktoré si môžete vyrobiť sami, ak máte trochu času a odhodlania: pliesť, piecť, variť, urobiť džem, šiť, tvoriť s drevom, vytvárať šperky a podobne.
- Budujte komunitu. Bez nej je (minimalistický) život ťažký. Ak máte peniaze, môžete si často kúpiť, čo chcete, ale ak vedome chcete žiť skromnejšie, v mnohých prípadoch ste nútení byť spoločenskí. Je nevyhnutné vybudovať si sieť ľudí, ktorí sú schopní vám pomôcť a môžu zdieľať svoje zdroje. Ponúknite im svoju prácu, alebo veci, ktoré viete vyrobiť. Než sa nazdáte, máte okolo seba podpornú komunitu.
- Vyhnite sa kupovaniu násobkov. Aspoň pokiaľ ich najskôr neotestujete. Vieme, že je to lákavé (najmä keď sú výpredaje), ale snažte sa vyhnúť kupovaniu príliš veľkého množstva čohokoľvek, kým to neotestujete.
- Pred kúpou sa opýtajte “prečo”? Nakupujte preto, že niečo skutočne potrebujete, vtedy to má naozaj zmysel a nie preto, že chcete byť niekým iným… Typom ženy, ktorá nosí značkový kabát, typom mamy, ktorá má najnovší model kočíka a pod. Ak teda chcete prestať kupovať veci, ktoré nepotrebujete, položte si otázku: Aký druh potreby skutočne chcem uspokojiť? A ste si istý, že je to niečo, čo nájdete v obchodoch?
- Vytvorte si vlastné výrobky pre domácnosť. Znížte náklady, chemikálie a obaly tým, že si niektoré výrobky, ktoré používate každý deň, vyrobíte sami. Základné domáce potreby, ako je sóda bikarbóna, soľ a ocot, sa dajú použiť vo všetkom, od čističov odpadov až po pracie prášky. Môžete si tiež vyrobiť vlastné krémy na tvár, balzamy na pery a zubnú pastu.
Ako všetko, aj toto berte s rezervou. Ak niečo skutočne potrebujete, netrestajte sa, aby ste dodržali nejaký zoznam. Pozrite sa však na svoje návyky a buďte k sebe úprimní v tom, čo treba zmeniť. Prijatím princípov minimalizmu sa vydáte na cestu transformácie a pretvoríte svoj vzťah ku konzumu. To vás posunie smerom k zdravším nákupným návykom, pričom uprednostníte to, na čom v živote skutočne záleží. Vedomé nakupovanie sa potom stane udržateľným životným štýlom, ktorý vám umožní zosúladiť nákupy s vašimi skutočnými potrebami a hodnotami.
Titulný obrázok: Canva