Ocitnúť sa v rebríčku najväčších znečisťovateľov životného prostredia nechce žiadna spoločnosť. V reportoch top znečisťovateľov z pohľadu produkcie plastového odpadu sa už viacero rokov po sebe objavujú spoločnosti známych mien ako Coca-Cola, Pepsi, Nestlé či Unilever. Všetky spoločnosti majú jedno spoločné, svoje produkty predávajú v jednorazových plastových obaloch, ktoré sa najčastejšie nachádzajú ako odpad pohodený vo voľnej prírode. Súhlasím s organizáciami a ich dôvodmi, prečo zdvíhajú prst nad konaním spoločností, ALE za kráľa znečisťovateľov by som označila človeka. Prečo?
Najskôr trocha štatistiky
Organizácia Break Free from Plastic každoročne zverejňuje rebríček najväčších plastových znečisťovateľov planéty. Z jedného pohľadu zohľadňuje ekologické správanie spoločností, teda hodnotí ich reálne úsilie o znižovanie produkcie plastového odpadu v praxi. Verím, že každá spoločnosť dokáže transformovať svoje konanie a výrobné postupy tak, aby boli čo najšetrnejšie k životnému prostrediu. Vo výsledku skôr či neskôr tak bude musieť spraviť každá spoločnosť. Toto je činnosť, ktorú spoločnosti dokážu spraviť (pri troche záujmu), ale mali by spoločnosti preberať zodpovednosť za správanie svojich zákazníkov? Táto otázka súvisí s druhým pohľadom, podľa ktorého sa zostavuje rebríček.
Minulý rok takmer 15tisíc dobrovoľníkov zbierali, separovali a hodnotili viac ako 340tisíc kusov plastového odpad, ktorý bol vyzbieraný na plážach, parkoch či v riekach v 55 krajinách sveta. Cieľom bolo dať odpoveď na druhú časť potrebnú pre zostavenie rebríčka top plastových znečisťovateľov sveta. Odpad sa priraďoval ku konkrétnej značke, ktorá výrobok v plastovom obale vyrobila. Napríklad 13 834 kusov nájdených plastových fliaš patrilo Coca-Cole, 5 155 bolo od Pepsi a 8 633 obalov patrilo značke Nestlé. Obaly od Coca-Coly sa vyskytli až v 51 z 55 skúmaných krajín a spoločnosť sa ocitla na vrchole rebríčka.
10 najväčších globálnych znečisťovateľov za rok 2020
The Coca-Cola Company
PepsiCo
Nestlé
Unilever
Mondelez International
Mars, Inc.
Procter & Gamble
Philip Morris International
Colgate-Palmolive
Perfetti Van Melle
Zodpovednosť za konanie svojich zákazníkov
Druhý bod hodnotenia spoločností súvisí s konaním ich zákazníkov. Každá spoločnosť má svojich zodpovedných ale aj nezodpovedných zákazníkov. Zodpovedný zákazník vyfúkne vzduch z plastovej fľaše, ktorú následne správne separuje. Nezodpovedný zákazník sa nezaujíma o dôsledky svojho správania a akýkoľvek odpad odhodí kdekoľvek. Ja osobne a myslím si, že aj viacerí z vás, ktorí čítate môj príspevok, sa zaraďujeme do tretej skupiny zákazníkov. Lepšie povedané asi NEzákazníkov. Jednorazové plasty totiž nepatria do môjho nákupného zoznamu a využívam svoj nákupný hlas, o ktorom som písala v mojom predchádzajúcom príspevku. Verím totiž tomu, že zakaždým, keď si kúpime nejaký produkt, odovzdávame jeho výrobcovi náš hlas. Dávame mu najavo, že svojimi peniazmi podporujeme jeho hodnoty, etiku a výrobné postupy. Svojím nákupom vyjadrujeme náš súhlas a podporujeme jeho ďalší rast.
Samotné spoločnosti nie sú tie, ktoré odhadzujú svoje prázdne fľaše do prírody, sú to práve nezodpovední zákazníci, ľudia. To robí z človeka najväčšieho znečisťovateľa planéty. Nie sú to značky, korporácie a spoločnosti. Ale človek, ktorý svojím nákupom podporil ďalšiu a ďalšiu produkciu produktov v jednorazových plastových obaloch. Pretože, kde je dopyt, tam je aj ponuka a spoločnosti plnia očakávania svojich zákazníkov. A pokiaľ nezmeníme naše priority a nákupné zvyky, vždy bude existovať zoznam najväčších znečisťovateľov a bude jedno, ktorá spoločnosť bude na jeho vrchole. Doplácať bude naša príroda. Otvárajme preto kdekoľvek a kedykoľvek tému potreby vyhýbať sa jednorazovým plastom. Len tak dokážeme obmedziť ich produkciu.
Alena, Banská Bystrica
Páči sa vám, čo píšeme?
Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.