Snáď každé zariadenie v našich domácnostiach potrebuje pre svoje fungovanie elektrinu. Ak ste sa nikdy nezamysleli nad tým, odkiaľ pochádza elektrina, ktorú aktuálne doma využívate, tak práve teraz je ten správny čas. Aj na Slovensku už mnohé domácnosti a firmy riešia otázku, či ich elektrina pochádza napríklad z fosílnych palív, či uhoľných elektrární, ktoré majú negatívny vplyv na naše životné prostredie alebo práve naopak napríklad zo slnka, teda z obnoviteľných zdrojov energie (OZE).
Trh s elektrinou je liberalizovaný, to znamená, že domácnosti aj firmy majú slobodné právo a možnosť vybrať si, kto bude ich dodávateľom elektriny. Tak prečo toto právo nevyužiť a tie isté peniaze radšej neinvestovať do moderných a pre životné prostredie šetrných technológií?
O zmenu dodávateľa elektriny môžete požiadať do 31. marca
V roku 2022 došlo k zmene v Zákone o energetike č. 251/2012 Z.z., kde takzvaní zraniteľní odberatelia, teda domácnosti a firmy do 30MWh ročnej spotreby, môžu požiadať o zmenu dodávateľa len do 31. marca daného roka, odkedy plynie 9-mesačná výpovedná lehota. Služby nového dodávateľa môžete využívať až od 1. januára nasledujúceho roka. Preto, ak máte záujem prejsť od roku 2025 k novému dodávateľovi elektriny, teraz je ten najvyšší čas.
Podľa čoho si vybrať nového dodávateľa?
Pri výbere nového dodávateľa dbajte predovšetkým na to, či dodávateľ ponúka elektrinu pochádzajúcu zo 100 % obnoviteľných zdrojov. Energetický mix zložený výlučne z obnoviteľných zdrojov ponúka napríklad spoločnosť Greenlogy.
Greenlogy svoju elektrinu nakupuje od slovenských výrobcov, ktorí prevádzkujú obnoviteľné zdroje. V portfóliu majú fotovoltické (18%), vodné (42%) a bioplynové elektrárne (40%). Pôvod elektriny teda vedia dokladovať nielen zo zelených certifikátov, ale aj skutočným výkupom elektriny z OZE.
Aby sme vám uľahčili rozhodovanie, či zmeniť dodávateľa, spýtali sme sa priamo v Greenlogy, s akými najčastejšími otázkami zo strany záujemcov o zmenu dodávateľa elektriny sa stretávajú:
*Pre zmenu dodávateľa musím vystúpiť z regulovaného segmentu? Aké sú vaše distribučné poplatky?
Pre zmenu dodávateľa nemusíte vystupovať z regulovaného segmentu. Stačí podať výpoveď z aktuálnej zmluvy s dodávateľom do konca marca, v Greenlogy ste od 1.1.2025. Ak podáte výpoveď po marci tohto roka, najbližší prechod je k 1.1.2026.
Distribučné poplatky má každý dodávateľ rovnaké. Pokiaľ si pozriete svoju vyúčtovaciu faktúru a položku distribučných poplatkov, rovnakú sumu budete platiť aj v Greenlogy. Cenový rozdiel vzniká v položke za silovú elektrinu, pričom aj v Greenlogy budete mať dodávku elektriny za regulovanú cenu.
*Budem platiť menej?
Pokiaľ sa orientujete len na základe ceny, v tom je slovenský trh veľmi konzervatívny a veľmi vás nepotešíme. Rozdiely v cenách pre regulovaný segment medzi jednotlivými dodávateľmi nie sú výrazné. Zmenou môžete ušetriť pár desiatok eur ročne. Záleží od viacerých faktorov, ak ste domácnosť, tak akú máte distribučnú sadzbu – či budete využívať aj služby pre výrobcov alebo nie. Jeden zo spôsobov ako to zistiť, je vypracovať si online cenovú ponuku.
*Čo dostanem navyše?
Naša skutočná 100% zelená elektrina pochádza výhradne od slovenských výrobcov z obnoviteľných zdrojov. Odber zelenej elektriny môžete považovať za investíciu, ktorou podporujete výstavbu nových obnoviteľných zdrojov energie na Slovensku. Každý MW nového výrobného zdroja zvyšuje podiel čistej energie v celoslovenskom energetickom mixe. Sme hrdí na to, že Greenlogy svojim zákazníkom denne dokazuje, že aj obyčajná dodávka elektriny sa dá robiť inak – udržateľne a zodpovedne a pritom poctivo, jednoducho a transparentne.
*Mám nainštalované vlastné fotovoltické panely, môžem byť vašim zákazníkom?
V prípade, že vaša domácnosť má nainštalované fotovoltické panely alebo o tom uvažujete, Greenlogy ponúka aktuálne ako jediný na trhu, službu virtuálnej batérie Green VBattery, s doplnkovými službami, ktoré sú bez ďalšieho mesačného poplatku. Ide o doplnkové služby GreenCar, ktorá umožňuje zmenu uloženej elektriny na kredit pre nabíjanie vášho elektromobilu, ale aj súčasne službu GreenShare, ktorá umožňuje darovať vyrobenú elektrinu na iné odberné miesta (či už svoje alebo svojich blízkych).
Služba virtuálnej batérie je skvelá pre každého výrobcu, ktorý nemá fyzické úložisko. Vyrobenú elektrinu si môžete ukladať počas roka a v zúčtovacom období sa vám automaticky odráta od výšky spotreby – zaplatíte menej na faktúre za elektrinu. Väčšina dodávateľov, ktorí podobnú službu ponúkajú, vynulujú stav batérie na konci zúčtovacieho obdobia. V Greenlogy si prenášate prebytky aj do ďalšieho fakturačného obdobia a je na vás ako ich miniete.
*Vždy dlho čakám na odpoveď zo strany dodávateľa, vy ste na tom ako?
V prípade pracovných dní, viete využiť online chat, kde dostanete odpoveď okamžite. Pokiaľ do Greenlogy napíšete požiadavku, odpovieme Vám vždy do 24 hodín. Telefonicky sa dovoláte vždy od 9:00-14:00. Ak je linka obsadená, budete kontaktovaný obratom naspäť. Vybrať si spôsob, ako nás budete kontaktovať, môžete na našej stránke Greenlogy.
Ak sme vás inšpirovali pre ďalší krok na ceste k vašej zelenej domácnosti, tak sme veľmi radi. Nezabudnite, postupné malé kroky vytvárajú dohromady veľké stopy, ktorými pozitívne vplývame na budúcnosť nás všetkých.
Titulný obrázok zdroj: freepik.com