Sú papierové účtenky prežitok moderného sveta? Čo s nimi zvyknete robiť po nákupe? Strčíte ich do vreciek, kde sa praním magicky rozmnožia, plníte nimi doma krabice alebo ich bezmyšlienkovite po nákupe zahodíte? To všetko sú otázky, ktoré nás nútia zamyslieť sa, či sú papierové účtenky ešte stále potrebné alebo sú len dinosaurami našich každodenných návykov.
Papier v číslach
Všetky tieto drobné papieriky sa hromadia a znečisťujú planétu. Napríklad v roku 2020 sme na celom svete použili odhadom 400 000 metrických ton papierového dokladu o nákupe. Čo je zhruba hmotnosť 2 000 modrých veľrýb. Z 11 miliárd účteniek vytlačených v Spojenom kráľovstve sa každý rok takmer 9,9 miliardy vyhodí nepoužitých. To je približne 53 000 stromov, ktoré idú priamo do koša. Sú to takmer všetky stromy v ôsmich londýnskych kráľovských parkoch. Bez ohľadu na to, či papierové účtenky používame alebo nie, ich výroba stojí zdroje. Odhaduje sa, že celosvetovo každý rok spotrebujeme približne 25 miliónov stromov na výrobu papierového dokladu. To prispieva ku globálnemu odlesňovaniu, k strate biotopov, úbytku druhov a uvoľňovaniu škodlivých skleníkových plynov.
Nie je to len o stromoch
Uhlíková stopa papierovej účtenky je vysoká v každej fáze jej výroby a distribúcie. Energia je potrebná na zber stromov, ich spracovanie na papierové kotúče a tiež na prepravu do obchodov po celom svete. Len v Spojených štátoch to predstavuje každý rok približne 950 miliónov litrov ropy, takmer 4 miliardy litrov vody a milión kíl odpadu. Aby sa znížili finančné aj environmentálne náklady na papierové účtenky, podniky by mali svojim zákazníkom ponúknuť možnosť voľby medzi digitálnymi a papierovými dokladmi – alebo možno úplne zrušiť papierové bloky. Environmentálna stopa papierových účteniek je vysoká a neustále rastie, a to sa musí zmeniť.
Skrytá chémia
Ďalším problémom papierových účteniek je ich toxicita. Viac ako 90 % je vyrobených z termálneho papiera potiahnutého bisfenolom-A (BPA) alebo bisfenolom-S (BPS). Vďaka nemu je účtenka hladká a lesklá. BPA sa absorbuje cez kožu a časom sa hromadí v tele, čo je obzvlášť zlé pre pracovníkov obchodov, ktorí sa neustále dotýkajú účteniek. Táto chemikália podľa dostupných zdrojov ovplyvňuje hormóny a zvyšuje pravdepodobnosť srdcových chorôb, je spájaná s problémami vývoja plodu, poruchami reprodukcie, cukrovkou typu II a niekoľkými ďalšími zdravotnými problémami. Jeho prítomnosť v účtenke tiež znamená, že papier sa nedá recyklovať a skončí na skládke. A recyklácia papierových účteniek by len uvoľnila toxické chemikálie do životného prostredia. Riešením môže byť recyklovateľný, netoxický papier na účtenky, ale tradičné terminály a lacné čítačky sú väčšinou kompatibilné s termálnym papierom obsahujúcim BPA.
Papierové & digitálne
Ako môžete určite aj sami potvrdiť, papierové účtenky sú neefektívne a krehké. Polovicu blokov, ktoré dostanete, vyhodíte, stratíte alebo omylom vyperiete, vrátane tých, ktoré ste si chceli nechať. A tie, ktoré si naozaj poctivo odložíte, sa ľahko zašpinia, roztrhnú, poškodia a časom vyblednú, čo môže byť problém, keď chcete položky vrátiť. Stratené a nečitateľné účtenky sú nepoužiteľné a získať náhradné je problém (ak je to vôbec možné). To vedie k finančným stratám pre zákazníkov, ktorí chcú vrátiť tovar, ale nemôžu doložiť svoj doklad o kúpe.
Papier na účtenky a tlačiarne sú drahé aj pre obchodníkov. Pre zaujímavosť maloobchodný sektor v USA minul v roku 2019 viac ako 312 miliónov dolárov na papierové účtenky. Naopak digitálne účtenky potrebujú iba pripojenie na internet a fungujúci softvér. Výhodou pre zákazníka je trvalý záznam o nákupe, stačí ak obchodníkovi poskytnete svoj e-mail alebo telefónne číslo. Digitalizácia predovšetkým neškodí lesom. A tie nám to oplácajú vo veľkom štýle a absorbujú CO2. Jeden strom môže ročne pokryť emisie vyprodukované 5 400 digitálnymi potvrdenkami. Uložením informácií o nákupe do vašich telefónov alebo e-mailových schránok chránite seba, zamestnancov obchodov, stromy v lese a tiež životné prostredie.
Prečo to ne/skúsiť?
Mileniáli a generácia Z sú najväčšími zástancami ekologických alternatív. Tým, ako sa zvyšuje ich kúpna sila, narastá aj dopyt po pohodlných riešeniach. Ak majú zákazníci možnosť získať digitálny doklad, prípadne odmietnuť aj taký, môžu firmy ušetriť nemalé peniaze a samozrejme planétu. Aj keď veľká väčšina spotrebiteľov podporuje technológie, digitálne účtenky využíva stále málo ľudí. Existuje niekoľko dôvodov, prečo váhajú. Niektorí sa boja o svoje osobné údaje a nechcú zdieľať svoje kontaktné informácie s obchodníkmi. Ďalší uprednostňujú fyzické potvrdenie, pretože ho chcú držať v rukách a skontrolovať, či v ňom nie sú chyby. Iní si zasa myslia, že e-maily zaberú veľa miesta a spôsobia chaos v schránke doručenej pošty. Riešením je napríklad vytvorenie špeciálnej e-mailovej adresy iba na účely nakupovania, prípadne aplikácie, do ktorých vám budú chodiť všetky potvrdenia bez potreby zdieľania svojich osobných údajov. Koniec koncov aj takéto doklady si môžete neskôr vytlačiť, ale ak to nie je naozaj nevyhnutné, nerobte to.
Aká bude budúcnosť?
Účtenky tu nemusia byť navždy. Prieskum Green America zistil, že 9 z 10 spotrebiteľov si želá elektronickú účtenku. Z opýtaných sa 42 % mileniálov (25-34) a 55 % starších mileniálov a mladších členov Gen X (35-44) už prihlásilo k odberu digitálnych účteniek. Dva najvýznamnejšie faktory, ktoré respondenti pri dopyte po elektronických účtenkách uviedli, boli 1. pohodlie a 2. životné prostredie. 69 % opýtaných uviedlo, že uprednostňujú digitálne bloky pred papierom, pretože sa ľahšie skladujú, zatiaľ čo 70 % uviedlo, že sú lepšie pre životné prostredie. Napríklad aj Francúzsko bude presadzovať elektronickú fakturáciu do roku 2024, čím sa postupne eliminujú papierové účtenky ako štandard. Francúzska vláda a jej „zákon proti plytvaniu“, začne s väčšími spoločnosťami a prepracuje sa smerom k menším obchodníkom a do nariadenia zahrnula aj nákupné centrá, obchody, parkoviská a bankomaty. Podobne, ako v prípade plastových tašiek, ak účtenky chcete, budete si o ne musieť konkrétne požiadať. A tak by to ideálne malo byť aj u nás. Hudba blízkej budúcnosti? Dúfajme.