Koľko litrov vody stálo vaše tričko? Podľa štatistík ide o dostatočné množstvo pitnej vody pre jednu osobu na 900 dní

Globálna výroba textilu sa medzi rokmi 2000–2015 zdvojnásobila. Rýchlo sa meniace módne trendy vedú k tomu, že výrobcovia sú pod tlakom vyrábať oblečenie čoraz rýchlejšie. Trend „rýchlej módy“ tak prispieva k neudržateľnej nadprodukcii, ako aj k nadmernej spotrebe. Ak hovoríme o spotrebe, tak v roku 2020 sa v EÚ spotrebovalo 6,6 mil. ton textilných výrobkov, čo je 15 kg na obyvateľa.

Nedostatok vody vs. módny priemysel

Odhaduje sa, že 2,7 miliardy ľudí trpí v súčasnosti nedostatkom vody. Módny priemysel pritom spotrebuje ročne okolo 79 miliárd m3 vody. Voda sa spotrebúva a znehodnocuje pri farbení materiálov či praní textilu a pri súčasných trendoch by toto číslo mohlo do roku 2030 narásť o 50 %.

Len na výrobu priemerného bavlneného trička je potrebných 2 700 litrov vody, čo predstavuje dostatočné množstvo pitnej vody pre jednu osobu na 900 dní. Vo svete (napr. v strednej Ázii) sú už pritom regióny, kde sa pre zavlažovanie bavlny nedostatočne dopĺňajú zdroje vody.

Chemikálie vo vode

Počas spracovania surovín a výroby textilu sa využíva takmer 2 000 chemikálií. Tieto chemikálie obsahujú okrem iného ťažké kovy ako olovo či nikel, ktoré sa môžu dostať z tovární do životného prostredia cez nefiltrovanú odpadovú vodu. Dochádza tak nielen k ujme na zdraví pracovníkov v továrňach, ale aj na zdraví ľudí, ktorí žijú v blízkosti tovární.

Iniciatívy v boji proti plytvaniu vodou

Problém s využívaním vody v textilnom odvetví sa snažia riešiť viaceré organizácie. Svetový fond na ochranu prírody prišiel s iniciatívou „Better Cotton Initiative“, ktorá podporuje udržateľné pestovanie bavlny asistenciou pri lepšom hospodárení s vodou či znižovaním používania agrochemikálií. Inovatívna firma DyeCoo z Holandska zas namiesto vody používa pri farbení CO2.

Celkovým riešením pre textilné odvetvie je zníženie spotreby. O posun k cirkulárnym obchodným modelom a dizajnu textilných výrobkov sa usiluje aj EÚ v rámci Stratégie pre udržateľný a obehový textil.

Čo môžeme spraviť my ako zákazníci?

  • Každé, čo i len trochu viac poškodené oblečenie sa dá opraviť a znovu používať.
  • Dôležitá je správna starostlivosť o oblečenie (nemiešať biele s čiernym a červeným v práčke, nastaviť správnu teplotu prania, používať šetrný prací prášok…).
  • Vyskúšajte alternatívne spôsoby, ako získať nové veci. Výmena v rámci rodiny, kamarátov, dedenie oblečenia po starších súrodencov, či swapy sú tiež perfektným spôsobom, ako nenakupovať nové kúsky a netvoriť odpad.
  • Ak už potrebujeme čokoľvek nové, skúsme second-handy, alebo si spravme najskôr prieskum ponuky a namiesto impulzívneho nákupu si pozrime lokálne značky, ktoré nám vyrobia nový kúsok aj na mieru a budeme mať z neho oveľa lepší pocit.
  • Uprednostňujme kvalitu pred kvantitou a nepodliehame nákupom len preto, lebo je to v tejto chvíli „moderné“.
  • Oslovme veľké značky a spýtajme sa ich, ako chránia ľudí, ktorí vyrábajú ich oblečenie, a či preberajú zodpovednosť za odpad, ktorý vytvárajú.

Článok sme vám priniesli vďaka spolupráci s Inštitútom environmentálnej politiky, ktorého poslaním je poskytovať kvalitné a spoľahlivé analýzy a prognózy v oblasti životného prostredia pre slovenskú vládu a verejnosť.


Páči sa vám, čo píšeme?

Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.