Viac ako štvrtina celosvetových emisií skleníkových plynov pochádza z odvetvia dopravy a preto je na mieste pýtať sa, ktorý dopravný prostriedok si zvoliť pri ceste na krátke či na dlhšie trasy a či je ekologickejšie cestovanie vlakom, lietadlom alebo autom. Viacerí z nás, ktorým záleží na znižovaní vlastnej uhlíkovej stopy hľadáme odpovede na tieto otázky. Pomôcť nám môžu viaceré aplikácie a kalkulačky. V tomto prípade môže byť veľmi užitočnou kalkulačka EcoPassenger, ktorú spustila Medzinárodná železničná únia (UIC) v spolupráci s Nemeckým inštitútom pre životné prostredie a energetiku. EcoPassenger na základe najnovších údajov porovnáva spotrebu energie, produkciu emisií CO2 a plynov z lietadiel, automobilov a vlakov v osobnej doprave. Zároveň berie do úvahy aj emisie zo spotreby energie použitej na výrobu paliva či elektriny, ktorými sú jednotlivé dopravné prostriedky poháňané.
Lietadlo
Podľa Medzinárodnej asociácie leteckej dopravy (IATA) letectvo produkuje asi 2% celosvetových emisií uhlíka a zároveň predpovedá, že počet cestujúcich sa v roku 2037 zdvojnásobí na 8,2 miliardy. A keďže sa ostatné sektory hospodárstva stávajú ekologickejšími, napríklad s pribúdajúcom počtom veterných turbín, podiel leteckej dopravy na celkových emisiách sa v budúcnosti bude zvyšovať.
Ak nás zaujíma stopa leteckej prepravy, je dôležité rozdeľovať, či ide o diaľkový alebo kratší let, pretože najviac paliva spotrebuje lietadlo pri svojom štarte. Pri dovolenke je teda ekologickejšie voliť priame lety, ako kombinovať viaceré kratšie lety.
Rozdiel je aj vtom, či sedíme v ekonomickej alebo v prvej triede. Dôvodom je, že v prvej triede je na jedno sedadlo viac miesta a celkové vyprodukované emisie sa ta delia medzi menší počet pasažierov. Aj v prípade súkromných lietadiel, aj keď sú lietadlá menšie, sú emisie rozdelené medzi oveľa menší počet ľudí. Tento bod zároveň platí aj pre všetky ostatné dopravné prostriedky. Čím sa viac ľudí sa v nich nachádza, tým emisná stopa na jedného pasažiera bude nižšia.
Tiež novšie lietadlá môžu byť efektívnejšie a niektoré letecké spoločnosti a trasy lepšie zapĺňajú sedadlá ako ostatné. Jedna analýza zistila, že medzi rôznymi leteckými spoločnosťami sú veľké rozdiely medzi emisiami na jedného pasažiera.
Vlak
Podľa kalkulačky EcoPassenger vychádza vlak vždy lepšie ako lietadlo. Napríklad cesta vlakom z Londýna do Madridu vyprodukuje 43 kg CO2 na cestujúceho. Pri rovnakej trase ale lietadlom už vyprodukujeme 118 kg CO2. Rozdiely medzi emisiami vlaku a lietadla sa však líši v závislosti od niekoľkých faktorov vrátane typu vlaku. Emisie uhlíka v naftových vlakoch môžu byť dvojnásobné v porovnaní s elektrickými. V prípade elektrických vlakov zas závisí, odkiaľ použitá elektrina pochádza. Zdroj elektriny pritom môže zohrať kľúčovú úlohu. Môžeme porovnať jednotlivé krajiny, ako napríklad Francúzsko, kde asi 75% elektriny pochádza z jadrovej energie, s Poľskom, kde asi 80% energie zo siete tvorí elektrina generovaná z uhoľného priemyslu.
Príklad uvádza aj EcoPassenger pri ceste vlakom z Paríža do Bordeaux (asi 500 km), pri ktorej na jedného cestujúceho pripadá iba 4,4 kg oxidu uhličitého, pričom cesta medzi poľskými mestami Gdaňsk a Katovice (v približne rovnakej vzdialenosti asi 465 km) vydá 61,8 kg CO2. Rovnako ako pri cestách lietadlom, ďalším faktorom je aj to, do akej miery je vlak naplnený.
Auto
Aj na otázku, či môže byť jazda autom ekologickejšia ako lietanie, dáva EcoPassenger odpoveď. Elektrické autá sú v tomto prípade jednoznačným víťazom, ale aj dieselové a benzínové autá sú v mnohých prípadoch tiež lepšie možnosti ako lietanie.
Opäť tu zohrávajú svoju úlohu viaceré faktory, no hlavným z nich je počet prepravovaných osôb. Podľa EcoPassenger je možné cestu z Londýna do Madridu uskutočniť s nižšími emisiami na cestujúceho lietadlom za podmienky, ak auto preváža iba jednu osobu a lietadlo je plné. Ak do auta v modelovej situácii pridáme len jednu ďalšiu osobu, auto víťazí.
Súvisiace články
Čo je to uhlíková stopa a ako si ju môžeme jednoducho vypočítať?
Praktické príklady ako znížiť svoju uhlíkovú stopu a pomôcť tak našej planéte
Ministerstvo životného prostredia predstavilo kalkulačku individuálnej uhlíkovej stopy