Skupina Coldplay bola založená koncom 90. rokov v Londýne a koncertuje po celom svete už od roku 2000. V rámci svojho aktuálneho turné Music of the Spheres prináša enviro revolúciu aj do celosvetových turné veľkých skupín, aby znížila svoj negatívny dopad na životné prostredie. Podľa Tyndall Center for Climate Research živé koncerty a vystúpenia každoročne vyprodukujú 405 000 ton emisií skleníkových plynov.
„Hranie naživo a hľadanie spojenia s ľuďmi je v konečnom dôsledku dôvodom, prečo ako kapela existujeme. Zároveň si ale veľmi dobre uvedomujeme, že planéta čelí klimatickej kríze,“ hovorí oficiálna správa skupiny Coldplay. „Posledné dva roky sme teda strávili konzultáciami s odborníkmi na životné prostredie, aby bolo toto turné čo najudržateľnejšie, a čo je rovnako dôležité, aby sme využili potenciál turné a posunuli veci dopredu. Nepodarí sa nám všetko správne, ale sme odhodlaní urobiť všetko, čo môžeme, a podeliť sa o to, čo sme sa naučili.“
Čo sa v rámci turné podarilo?
Pri príprave turné sa kapela držala svojich cieľov v podobe nižšej spotreby energie, zníženia emisií CO2 o 50% v porovnaní s turné v rokoch 2016-2017, či využívať nové zelené technológie pre výrobu energie.
Obnoviteľná energia
Na „poháňanie“ svetového turné sa používa výber rôznych udržateľných zdrojov energie:
- Coldplay sa spojili s BMW pri vývoji mobilnej, nabíjateľnej batérie, ktorá dokáže napájať 100 % energie z obnoviteľných zdrojov kdekoľvek na svete. Batéria bola vytvorená pomocou recyklovaných batérií BMW i3 a je prvou svojho druhu.
- Spoločnosť Energy Floors vytvorila dlaždice určené špeciálne pre turné, ktoré sú odolné, prenosné a využívajú tanečnú silu publika na nabíjanie batérií počas predstavenia. Jednoducho povedané, fanúšikovia tancujú a vytvárajú energiu.
- Udržateľné biopalivá pre vozidlá, solárne fotovoltaické panely na nabíjanie batérií a obnoviteľná sieťová energia, ak je to potrebné, tvoria zvyšok obnoviteľnej, nízkoemisnej energie použitej na napájanie show a turné.
Letecká preprava
„Hoci turné bolo starostlivo vopred naplánované, aby sa minimalizovalo cestovanie lietadlom, určitému letu sa nedá vyhnúť,“ uvádza sa v správe udržateľnosti Coldplay. „Za všetky lety, komerčné aj charterové, platíme príplatok za použitie alebo dodávku paliva pre udržateľné letectvo (SAF). Palivo sa vyrába z odpadu vrátane použitého kuchynského oleja, takto pomáhame znížiť emisie skleníkových plynov z leteckej dopravy až o 80 %.
Publikum
V rámci predstavenia dostávajú diváci opakovane použiteľné LED náramky. Náramky sú vyrobené zo 100% kompostovateľných materiálov a výroba náramkov sa znížila o 80% vďaka ich zberu, sterilizácii a nabíjaniu po použití.
Coldplay spolupracujú s organizáciou One Tree Planted na zasadení jedného stromuza každú predanú vstupenku na svetové turné Music of the Spheres.
Vďaka aplikácii od partnerskej spoločnosti SAP motivujú fanúšikov, aby využívali nízkouhlíkové možnosti dopravy a ponúkajú odmeny prostredníctvom zľavových kódov. „Coldplay a SAP zdieľajú spoločný a hlboký záväzok k udržateľnosti a sme nadšení, že môžeme spojiť sily, aby bolo ich turné čo najšetrnejšie k životnému prostrediu,“ hovorí Christian Klein, generálny riaditeľ spoločnosti SAP.
Aké sú výsledky v číslach?
V polovici turné skupina vydala vyhlásenie týkajúce sa ich doterajších cieľov v oblasti udržateľnosti. Tie posúdila iniciatíva Environmental Solutions Initiative na Massachusetts Institute of Technology (MIT). „Pri porovnaní show-by-show Tour Music Of The Spheres sa doteraz vyprodukovalo o 47 % menej emisií CO2 ako naše posledné turné po štadiónoch (2016-17),“ uvádza sa vo vyhlásení.
Výsadba stromov: Kapela vysadí 5 miliónov stromov, ktoré budú pod ochranou organizácie One Tree Planted.
Obnova pôdy: Viac ako 5 000 hektárov obnovenej pôdy v 17 krajinách prostredníctvom 21 podporených projektov.
Čistenie riek: Skupina Coldplay podporila organizáciu The Ocean Cleanup, vďaka čomu bola na rieke Klang v Malajzii nasadená solárne poháňaná loď River Interceptor pre čistenie rieky.
Recyklácia: vďaka recyklačnému programu 66 % všetkého odpadu vyprodukovaného počas turné neskončilo na skládke.
Coldplay poskytli finančnú podporu rôznym environmentálnym organizáciám napríklad ClientEarth, The Ocean Cleanup, Sea Shepherd Global, Project Seagrass, Sustainable Food Trust, Cleaner Seas Group, Food Forest, Knowledge Pele Conservation Collective a ďalších.
Coldplay sa vlastnými enviro cieľmi a ESG reportom stali prvou kapelou, ktorá pri svojich celosvetových turné berie ohľad na životné prostredie a prírodné zdroje. Dokazuje, že pri dômyselnom plánovaní a vytvorení partnerstiev s odborníkmi, dokáže aj svetový hudobný priemysel znížiť svoj dopad na životné prostredie.