Ak ste si niekedy kládli otázku, čo znamená logo žaby na obaloch potravín, ste na správnom mieste.
Ako si však vybrať správne produkty? Mnohí z nás siahajú po známych značkách, iní nakupujú podľa ceny alebo venujú pozornosť výživovým hodnotám. Ale všimli ste si niekedy štítky, ktoré možno nepoznáte? Okrem čiarových kódov a certifikácií existujú logá, ktoré môžu pozitívne ovplyvniť svet okolo nás. Tu je päť dôležitých symbolov, ktoré by ste mali poznať:
1. Symbol recyklácie
Snáď jedna z najznámejších ikon na svete, symbol recyklácie, bol víťazným návrhom v súťaži sponzorovanej lepenkovou spoločnosťou na začiatku 70. rokov. Gary Anderson mal len 23 rokov, keď predložil svoj návrh, ktorý je teraz pomerne známy, pretože každý vie, čo znamená .
Čo znamenajú čísla na tomto symbole? Číslo pri univerzálnom symbole recyklácie je tzv. Identifikačný kód živice, označuje typ plastu, z ktorého je výrobok vyrobený. Sedem symbolov má kategorizovať plasty, aby sa obciam uľahčilo triedenie v ich recyklačných zariadeniach. Plasty zvyčajne bývajú označené číslami od 01 po 07. Čím vyššie číslo, tým ťažšia recyklácia. Označenie „01“ sa najčastejšie vyskytuje na plastových fľašiach na vodu a nealkoholických sladených nápojoch, označenie „07“ zahŕňa všetko od obalov na mobilné telefóny až po masívne plastové sudy na automatoch na vodu. Existuje celý rad dôvodov, prečo sa plasty s vyšším číslom recyklujú ťažšie, ale väčšinou ide o rozdielne teploty topenia, nebezpečné výrobné chemikálie a vysoké náklady. Dávajte si preto pozor na zavádzanie. Niektoré firmy majú tendenciu umiestňovať symbol recyklácie na akýkoľvek kus papiera, plastu alebo kovu bez ohľadu na to, či je materiál skutočne recyklovateľný.

2. Certifikát Rainforest Alliance
Keď uvidíte logo Rainforest Alliance Certified, žabu , na produktoch od kávy, čaju a čokolády až po ovocné šťavy a produkty osobnej starostlivosti, môžete si byť istí, že tieto produkty podporujú lepší svet a výrobok pochádza z udržateľne obhospodarovaných fariem. Nie, neobsahujú žabu alebo hmyz, ako si niektorí myslia! S pomerne dlhou históriou (tento rok oslavuje 38. výročie) je účelom loga potvrdiť, že spoločnosti a farmy nemuseli zničiť celý dažďový prales, aby sme mali dostatok potravy. Okrem toho organizácia tiež vzdeláva podniky cestovného ruchu o ochrane prírody a tiež vykonáva audity priamo na miestach, aby sa ubezpečila, že procesy majú minimálny vplyv na životné prostredie.
Rainforest Alliance tiež dohliadne na to, aby spoločnosti spĺňali prísne certifikačné požiadavky určené na zlepšenie príjmov farmárov, príležitostí pre drobných poľnohospodárov a chudobných vidieckych ľudí a pritom chráni aj pôdu. Zároveň poskytuje nástroje na identifikáciu a riešenie detskej práce, nútenej práce, zlých pracovných podmienok, nízkych miezd a rodovej nerovnosti. Organizácia má k dnešnému dňu celosvetovo chránených približne 42 miliónov hektárov lesa, čo je takmer 600-krát viac ako celý Singapur. Tento symbol môžu používať iba certifikované spoločnosti, ktoré splnili environmentálne a sociálne štandardy aliancie pre udržateľnosť.
3. Logo Forest Stewardship Council
Vezmite si najbližšiu škatuľku s vreckovkami , vidíte logo stromu s fajkou na jeho boku? To znamená, že má certifikát Forest Stewardship Council (FSC). FSC, založené v roku 1993, je globálna organizácia, ktorá „využíva silu trhu na ochranu lesov pre budúce generácie“. Chránia lesy na celom svete prostredníctvom udržateľných postupov ťažby a rešpektovania práv pôvodných obyvateľov. Výrobky s certifikáciou FSC pochádzajú z lesov, ktoré spĺňajú prísne environmentálne, sociálne a ekonomické normy. Tiež to znamená záväzok firiem k zodpovednému hospodáreniu v lesoch a udržateľnosti. Drevený alebo papierový výrobok s týmto označením pochádza z legálnej a zodpovednej ťažby dreva. Organizácia so sídlom v Nemecku má dlhý zoznam kritérií, medzi ktoré patrí zachovanie prirodzených biotopov zvierat a zaistenie bezpečnosti drevorubačov, ktoré je potrebné splniť pred tým, ako výrobok získa samotnú certifikáciu FSC.
4. Logo Marine Stewardship Council
Vedeli ste, že niektorí rybári používajú výbušniny na omráčenie alebo zabitie húfu rýb len preto, že vláčenie sietí trvá príliš dlho? Takéto rybárske praktiky však nepatria do Marine Stewardship Council (MSC).
MSC je zodpovedné za zabezpečenie toho, aby rybolov ponechal dostatok rýb v mori (aby sa mohli rozmnožovať), dodržiavali sa príslušné zákony a minimalizoval vplyv na životné prostredie (čo vylučuje ohavné praktiky, ako je výbušný rybolov, bombardovanie rýb, lov dynamitom alebo lov granátom). Dnes patria čierne pomfrety, tuniak modroplutvý a tigrie krevety medzi najviac nadmerne lovené morské plody na svete a potrebujú ochranu. Toto, modré logo ryby možno nájsť na všetkom, od tuniakových plechoviek až po balíčky lososa. Do roku 2050 bude na Zemi pravdepodobne desať miliárd ľudí a je nevyhnutné, aby sme naše vzácne morské zdroje využívali trvalo udržateľným spôsobom. Pre milióny ľudí v pobrežných komunitách na celom svete jednoducho nie je možné vzdať sa rybolovu. Ak budeme naše populácie rýb spravovať udržateľným spôsobom, môžu sa zotaviť a prosperovať. Požiadavky na udržateľnosť sú stanovené v norme MSC Fisheries Standard. Na celom svete existuje viac ako 400 lovísk voľne žijúcich rýb certifikovaných podľa tohto štandardu. Aby boli tieto druhy rybolovu certifikované, musia spĺňať viaceré požiadavky
5. Fairtrade International
Nie so všetkými pracovníkmi sa zaobchádza rovnako. Medzinárodná organizácia práce odhaduje, že na celom svete sa každých 15 sekúnd stane pracovný úraz 151 pracovníkom. Tu prichádza na rad Fairtrade International. Organizácia sa zameriava na trvalo udržateľné živobytie pre farmárov a pracovníkov a na ochranu životného prostredia. Jednoducho povedané, produkty s logom FAIR TRADE boli vyrobené tak, aby robotníci neboli nútení pracovať v nebezpečnom prostredí a bolo akceptované spravodlivé odmeňovanie. Je pekné vedieť, že nikto nemusel trpieť pre tú šálku kávy, ktorú ste ráno mali. Dnes je už časté vidieť tabuľku čokolády so symbolom Fair Trade na prednej strane a dokonca existujú certifikačné značky Fair Trade pre širokú škálu produktov vrátane kávy, banánov, cukru a toto označenie majú dokonca aj futbalové lopty!
A tieto príklady sú len špičkou ľadovca. Spotrebitelia chcú vedieť, čo sa skrýva za značkou, aké sú jej hodnoty, čo robí pre spoločnosť a komunitu atď. Produkty a služby teda nemôžu byť len o funkčnosti a emóciách, ale aj o potrebách spotrebiteľov. Stále viac produktov má už zelené označenia, ktoré predstavuje rôzne skryté významy, a počet takýchto produktov bude len narastať. Je potrebné si však dávať pozor na greenwashing – zavádzanie zo strany spoločností.
Vieme, že samotné certifikácie nevyriešia globálne problémy, ako je odlesňovanie, klimatické zmeny či porušovanie ľudských práv. Hlavnú úlohu zohrávajú vlády a korporácie, no aj spotrebitelia môžu požadovať zmeny. Každý z nás môže prispieť k lepšiemu svetu.
Titulný obrázok: freepik.com
Páčil sa vám náš článok? Prihláste sa k odberu nášho newslettra v spodnej časti našej stránky, aby vám žiadny článok neunikol.