V roku 2021 schválil francúzsky parlament zrušenie vnútroštátnych letov na trasách, ktoré je možné absolvovať vlakom za dve a pol hodiny alebo menej. Nová legislatíva po viacerých úpravách vstúpila do platnosti 1. apríla tohto roka. Nariadenie je súčasťou celkového úsilia Francúzska znížiť emisie uhlíka o 40 % do roku 2030 a dostať ich späť na úroveň z roku 1990.
Nová legislatíva sa dotkne iba domácich letov najmä na trase medzi Parížom a mestami Bordeaux, Lyon, či Rennes z letiska Orly. Nové znenie legislatívy sa nedoktne jedného z najvýznamnejších európskych letísk Charles de Gaulle, ktoré predstavuje významný dopravný uzol medzinárodných liniek.
Prečo Francúzsko obmedzuje vnútroštátne lety?
Vnútroštátne lety majú výrazne vyššie emisie uhlíka na cestujúceho ako lety uskutočnené na dlhé vzdialenosti, pretože vzlety a pristátia produkujú najväčšie množstvo emisií v rámci letu. Podľa Guardianu sú emisie vyprodukované na kilometer na každého cestujúceho na vnútroštátnej trase o 70 % vyššie ako pri diaľkových letoch – a sú šesťkrát vyššie, ako keby sa rovnaká cesta uskutočnila vlakom.
Francúzsko je v súčasnosti jedinou krajinou v Európe, ktorá zakazuje vnútroštátne lety kratšie ako dve hodiny v rámci svojich hraníc, čo je prvý krok v jeho pláne stať sa uhlíkovo neutrálnym. Niekoľko ďalších krajín však tiež zvažuje opatrenia na obmedzenie letov na krátke vzdialenosti. Dôležitým dôvodom, prečo sa tieto myšlienky presadzujú na celom kontinente, je fungujúci efektívny železničný systém v rámci jednotlivých európskych krajín.
Obmedzenia v iných krajinách
Napríklad v Rakúsku v polovici roka 2020 spoločnosť Austrian Airlines nahradila jednu zo svojich liniek na trase Viedeň – Salzburg (kde let trvá menej ako 45 minút) častejším vlakovým spojením, aby splnila kritériá stanovené vládou.
Nemecko už nejaký čas diskutuje o zákaze letov na krátke vzdialenosti, no narazilo na odpor odborových zväzov a leteckého priemyslu. Namiesto toho zdvojnásobili dane na všetky letenky na krátke vzdialenosti v snahe odradiť cestujúcich formou drahých leteniek a smerovať ich k dostupnejšiemu cestovaniu vlakom.
Švédsko tiež prijalo taktiku zvyšovania daní z leteniek po vzostupe sociálneho hnutia „flygskam“ v hrubom preklade „hanba za lietanie“. A systém vyšších daní sa javí ako fungujúci, keďže letecká doprava klesla vo Švédsku v roku 2021 o 9 %. Otázne však je, akú úlohu v tomto prípade zohral korona vírus.
Obmedzovanie krátkych vnútroštátnych letov má podporu aj medzi občanmi. Menej lietať je jednou z individuálnych zmien, ktoré sú mnohí Európania pripravení urobiť. 65% Európanov sa v rámci prieskumu z roku 2020 vyjadrilo, že by podporili zákaz krátkych letov do destinácií, ku ktorým sa dá vlakom dostať do 12 hodín.
Páči sa vám, čo píšeme?
Podporiť našu prácu môžete zaslaním SMS, viac sa dozviete v časti O nás.
Odporučte článok známym alebo nás sledujte na našich sociálnych sieťach.
Facebook NašeBio&Eko
Instagram @nasebioeko
Nezabudnite sa prihlásiť pre odber nášho newslettra v pätičke stránky, aby vám neunikli žiadne novinky.