Každý, kto si aspoň občas číta zloženie výrobkov, si už určite všimol na obaloch dve do kruhu zatočené šípky zapadajúce do seba. Ide o ochrannú známku ZELENÝ BOD. Používajú ju tí výrobcovia, ktorí sa zapojili do systému ZELENÝ BOD organizácie zodpovednosti výrobcov na triedenie, zhodnocovanie a recykláciu obalového výrobku.
ZELENÝ BOD si Slováci spájajú s ekologickým zmýšľaním firiem
Prieskum realizovaný prieskumnou agentúrou MNFORCE na reprezentatívnej vzorke 1000 Slovákov ukázal, že takmer 90 % z nich triedi odpad pravidelne. Prioritne bol prieskum zameraný na znalosť ochrannej známky ZELENÝ BOD, ktorú výrobcovia zapojení do systému, uvádzajú na obaloch svojich výrobkov. Až 66 % opýtaných sa s ochrannou známkou ZELENÝ BOD už stretlo. Vyššia znalosť ochrannej známky ZELENÝ BOD je u mužov a rastie so vzdelaním. ZELENÝ BOD pozná až 79 % vysokoškolsky vzdelaných respondentov. Označenie ZELENÝ BOD si pri nákupoch všíma viac ako polovica Slovákov. Až 71 % z nich v prieskume uviedlo, že pri kúpe porovnateľných výrobkov uprednostnia ten, ktorý má ZELENÝ BOD. Viac ako 90 % opýtaných súhlasí, že spoločnostiam označujúcim svoje výrobky ochrannou známkou ZELENÝ BOD, záleží na životnom prostredí. Viac ako tri štvrtiny Slovákov vnímajú ZELENÝ BOD veľmi pozitívne alebo skôr pozitívne. U vysokoškolsky vzdelaných respondentov je pozitívnych odpovedí viac ako 84 %.
Ako vznikol ZELENÝ BOD?
Systém ZELENÝ BOD vytvoril v 90. rokoch minulého storočia nemecký minister životného prostredia Klaus Töpfer. Od svojho vzniku zaznamenal veľký úspech nielen v Nemecku, ale v rámci celej Európy. Prepája jednotlivých licencorov ochrannej známky ZELENÝ BOD v Európe, ktorí si odovzdávajú svoje skúsenosti a poznatky v otázkach triedeného zberu a osvety obyvateľstva s cieľom pozitívne pristupovať k životnému prostrediu.
Ľudstvo zasypané odpadom
Rast životnej úrovne obyvateľstva po celom svete vedie k väčšej produkcii odpadov. Technologický vývoj prispieva k tomu, že veľké množstvo odpadov vzniká z materiálov, ktoré nepodliehajú biologickému rozkladu. Problém hromadiaceho sa odpadu a jeho likvidácie začal byť aktuálny na konci 80. rokov 20. storočia predovšetkým v západnej Európe. Odpad sa hromadil na skládkach, ktorých začínal byť nedostatok, a zároveň sa dostala do popredia aj problematika nedostatku a lepšieho využitia nerastných surovín. Technológia zároveň pokročila do tej miery, že veľké množstvo odpadu, ktorý dovtedy končil na skládkach a biologicky sa nerozkladal, mohol byť využitý pre ďalšie spracovanie.
Triedený zber – riešenie problému hromadiaceho sa nevyužitého odpadu
Najlepším riešením tohto problému je využiť z odpadu všetok materiál, ktorý je zužitkovateľný a nemusí skončiť na skládke. Najväčšie množstvo nevyužitého materiálu končí v odpade pochádzajúcom z domácností spotrebiteľov. Najlepší spôsob, ako využiť materiál, je zavedenie triedeného zberu odpadov od spotrebiteľov v obciach a mestách. Keďže náklady na vybudovanie takéhoto systému boli veľmi vysoké, bolo potrebné zainteresovať do riešenia tohto problému aj priemyselné spoločnosti. Preto sa zrodila myšlienka „znečisťovateľ platí“. Prvou krajinou, ktorá uviedla do života predpisy, zaväzujúce výrobcov prebrať na seba zodpovednosť za znečistenie spôsobené odpadmi z ich výrobkov, bolo Nemecko.
Dňa 28. septembra 1990 bola založená spoločnosť Duales System Deutschland GmbH. Jej úlohou bolo organizovať triedený zber a recykláciu použitých obalov od spotrebiteľov v obciach. Ako symbol tohto systému bola vytvorená obrazová ochranná známka ZELENÝ BOD. V mnohých krajinách sa táto ochranná známka stala symbolom triedeného zberu odpadov z obalov.
Čo ak chce výrobca používať známku ZELENÝ BOD na obaloch?
Právnickej alebo fyzickej osobe, ktorá chce používať ochrannú známku ZELENÝ BOD na obaloch výrobkov, ktoré uvádza na trh v Slovenskej republike, ponúka jej používanie organizácia zodpovednosti výrobcov ENVI – PAK. Súčasťou zmluvy o spolupráci, ktorá zahŕňa komplexné služby v oblasti plnenia si povinností vyplývajúcich zo Zákona o odpadoch, je aj poskytnutie licencie na používanie ochrannej známky ZELENÝ BOD na obaloch výrobkov.