6 praktických tipov, ako bojovať s prokrastináciou v kancelárii

Pracovný kalendár a to do list sa vám plní a vy pri pohľade na ne radšej odchádzate do kuchynky na kávu, tárate s kolegami, alebo robíte čokoľvek iné, len nie nevyhnutné úlohy? S prokrastináciou alebo chorobným odkladaním povinností z času na čas bojujeme každý. Prinášame vám preto niekoľko užitočných tipov, ako na ňu vyzrieť v pracovnom živote.

1. Vhodné pracovné prostredie

Pokiaľ je vaše okolie chaotické, narúša vaše sústredenie. Existuje síce určité percento ľudí, ktorým chaos nevadí, ale väčšine sa pracuje lepšie na usporiadanom mieste. Efektívne usporiadanie kancelárie teda nie je dobré podceňovať. Odstráňte neporiadok, pripravte si k ruke všetko, čo budete pri plnení úlohy potrebovať a nezabudnite ani na drobnosti, ako je pohár vody. Skrátka vytvorte také prostredie, ktoré vám umožní prácu dokončiť bez toho, aby ste od nej vstávali. Vyvetrajte, natiahnite sa a pustite sa do práce.

2. Jednoducho začnite

Pokiaľ sa ráno cítite unavení, vyčerpaní alebo sa vám len nechce začať s plnením nejakej úlohy, nečakajte na zázraky. Chuť sa sama zrejme neobjaví. Jednoducho si sadnite k počítaču a začnite, aj keď máte pocit, že neviete ako. Vo väčšine prípadov to trvá len pár minút, kým sa „rozbehnete“. Navyše nemusíte začať od začiatku, pokojne sa ako prvý pustite do časti, o ktorej viete, že vám pôjde. K náročnejším častiam sa vrátite spätne.

3. Eliminujte rušivé elementy

Pokiaľ už na úlohe začnete pracovať, snažte sa udržať súvislé sústredenie. Prácu tak zvládnete rýchlejšie a efektívnejšie. Vypnite si notifikácie na telefóne aj počítači, e-mail od kolegu alebo klienta chvíľu počká. Ak pracujete v open space alebo zdieľate kanceláriu s niekým ďalším, vezmite si slúchadlá a pustite si hudbu. Ideálne sú inštrumentálne melódie alebo zvuky, ktoré odblokujú hluk z okolia a budú vás stimulovať pri práci (napr. biely šum). Nasadené slúchadlá sú aj signálom pre vašich kolegov, aby na vás nehovorili. Majte dopredu nachystané všetko, čo budete pre prácu potrebovať – či už ide o poznámky, písacie potreby, náhradné náplne do tlačiarne alebo nabíjačku na notebook. 

4. Zjedzte žabu

Sebarozvojoví kouči označujú ako žabu tú najviac otravnú alebo najťažšiu úlohu, ktorá vás v danom dni čaká. Práve tým sa oplatí začať, aj keď vás možno láka vyriešiť radšej niekoľko jednoduchších záležitostí, ako odpovedať na e-maily alebo odoslať objednávky. Tieto drobnosti vám ale ukroja kus energie a navyše budete stále myslieť na to, do čoho sa vám nechce. Pokiaľ budete prioritné úlohy posúvať počas dňa, je veľká šanca, že sa dostanete do stresu kvôli nestíhaniu. Preto s ním začnite a zvyšok dňa budete mať dobrý pocit a menej frustrácie.

5. Píšte si to do listy

Akúkoľvek vec, ktorú musíte riešiť, si napíšte na zoznam úloh. Nenoste povinnosti v hlave, jednak vás budú zaťažovať a tiež je riziko, že na ne zabudnete. Aby ste sa vyznali v prioritách, označte jednotlivé položky farebne alebo pomocou symbolov.

Niektorí špecialisti na time management radia vyriešiť záležitosti, ktoré netrvajú dlhšie ako 5 minút, hneď. Napríklad odpovedať na rýchly e-mail alebo si ho len presunúť do zložky na vyriešenie na neskôr. Neoceniteľným prínosom to do listov je aj pocit uspokojenia, ktorý budete mať pri jeho odškrtávaní.

6. Nezabúdajte na odpočinok

Prácu prekladajte chvíľkovým odpočinkom, inak sa budete čoskoro cítiť vyčerpaní a počas popoludňajších hodín toho už veľa neurobíte. Niekomu vyhovuje napr. technika pomodoro (25 minút práce a 5 minút odpočinku), pre iného je lepšie pracovať v dlhších úsekoch. Vyskúšajte viac techník a nájdite tú správnu pre seba. V pauze sa prejdite, pretiahnite, precvičte oči (odporúča sa aspoň na chvíľu počas práce na počítači pozerať do diaľky). Niekoho motivujú aj malé odmeny za splnené úlohy, napríklad sladkosť, káva alebo telefonát niekomu blízkemu.

Veríme, že naše predchádzajúce rady vám uľahčia prekonanie prokrastinácie a znížia stres s ňou spojený. Ak vám odkladanie povinností značne komplikuje život a zdá sa vám, že ju nemôžete prekonať, je možno čas zamyslieť sa nad tým, či ste skutočne spokojní so svojou prácou a prečo ju vlastne robíte.

Titulný obrázok: Pexels, Karolina Grabowska