Po vianočných sviatkoch väčšina značiek ponúka tovar s výraznejšími zľavami. Ide najmä o obchody s oblečením a obuvou. Mnohí Slováci a Slovenky však často podľahnú nízkej sume na cenovke a nakúpia aj to, o čo reálne nemajú záujem. V aktuálnej téme sa preto Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, ako novoročné výpredaje na Slovensku vyzerajú, ktoré tovary nakupujeme v januári lacnejšie ako v decembri, ale aj na to, ako sa dajú výpredaje zvládnuť s rozumom a udržateľne.
Väčšina obchodov a značiek po predvianočnom nákupnom zhone ponúka v januári zľavy aj o niekoľko desiatok percent. A hoci tieto výpredaje majú prívlastky „januárové“ či „novoročné“, často sa začínajú v decembri a končia v polovici februára. Na zľavy čakajú spotrebitelia, ktorí si pod vianočným stromčekom našli hotovosť alebo darčekovú poukážku. Mnohí nakupujúci zase čakajú na zľavy, pretože chcú nakúpiť výhodnejšie. Pomerne často sa však necháme zlákať nízkou sumou (v duchu „no nekúp to“) až natoľko, že nakúpime aj to, čo nepotrebujeme.
Januárové výpredaje sa týkajú najmä oblečenia a obuvi
Novoročné výpredaje sa týkajú predovšetkým obchodov a značiek, ktoré ponúkajú odevy a obuv. Potvrdzujú to aj údaje Eurostatu (priemer za posledných 10 rokov), podľa ktorých práve oblečenie a topánky zaznamenávajú každoročne v úvode roka najvýraznejší medzimesačný pokles cien. V januári oproti decembru klesajú ceny odevov v priemere o – 1,3 %, v prípade obuvi o – 2,4 %. Výraznejšie zľavy každý rok zaznamenáva dámska obuv. V prípade odevov nezohráva rolu, či ide o produkty určené pre dámy alebo pánov a pokles cien je porovnateľný. Výpredaje sa ale týkajú aj vianočného sortimentu, elektroniky či spotrebičov.
Zľavy zaberajú hlavne v čase krízy. Pozor ale na bezhlavé nákupy!
Aktuálne sme na Slovensku svedkami rekordne vysokej inflácie, ktorá v novembri 2022 dosiahla až 15,6 %. Najviac, takmer 28 %, si medziročne priplácame za potraviny a nealkoholické nápoje. Vyššie sumy na cenovkách sú neprehliadnuteľné aj pri ostatných tovaroch a službách. Napríklad oblečenie a obuv zdraželi o 6 – 7 %, podobne spotrebiče o 5 – 7 %. To samozrejme ovplyvňuje nákupné správanie Slovákov. Mnohí v snahe ušetriť tak vyhľadávajú práve výpredaje a zľavy.
Napriek tomu by sme nemali výpredajom úplne podľahnúť. Nízke cenovky na tovaroch nás môžu totiž natoľko zlákať, že nakúpime aj to čo, nepotrebujeme. A ak dokonca vo väčšom množstve, v našich peňaženkách to môže urobiť nežiadúci a pomerne veľký prievan. Úplne v poriadku je samozrejme kúpiť si taký zľavnený tovar, po ktorom túžime, ale ktorý sme si pred zľavou nemohli dovoliť kúpiť. Výpredaje tak môžeme využiť na nákup kvalitnejších výrobkov, ale za menej peňazí. Aj pri výpredajoch platí, že „radšej kvalita ako kvantita“.
Slováci chcú čoraz častejšie nakupovať udržateľne
V posledných rokoch sa čoraz viac s nakupovaním skloňuje pojem udržateľnosti. Podľa Európskeho spotrebiteľského platobného reportu spoločnosti Intrum, Slováci a Slovenky stále viac túžia utrácať udržateľným a sociálne uvedomelým spôsobom. Avšak už spomínaná vysoká inflácia v krajine ovplyvňuje správanie spotrebiteľov aj v týchto ambíciách.
Podľa reportu by totiž až 63 % opýtaných Slovákov chcelo nakupovať viac udržateľných tovarov a služieb, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. Táto dilema však so sebou prináša aj pozitívny efekt. Až 67 % respondentov tvrdí, že stále častejšie opravujú a recyklujú staré veci, než by kupovali nové.
Ako môžeme nakupovať, nielen počas výpredajov, uvedomelo a udržateľne?
- V prvom rade by sme mali nakupovať iba to, čo naozaj potrebujeme a v duchu „radšej kvalita ako kvantita“. Nezabúdajme na to najmä v období výpredajov, kedy sa môžeme nechať zlákať nízkymi cenami a nakúpime aj to, čo nepotrebujeme a ani nechceme.
- Nie všetko, čo sa nám pokazí, musíme ihneď vyhodiť a nahradiť novým. Skúsme viac opravovať, upcyklovať, recyklovať či vymieňať.
- Na nákupy odporúčame chodiť s kvalitným nákupným zoznamom.
- Vyhýbajme sa pri nákupoch výrobkom na jedno použitie – či už ide o kupovaný produkt alebo o obal. Je vhodné pred nákupom myslieť nielen na peňaženku, ale pribaliť si aj vlastnú nákupnú tašku.
- Už aj na Slovensku čoraz viac značiek ponúka udržateľné produkty. Najčastejšie ide o módu a drogériu. Aj pri nich však treba dbať na dostatok informácií, aby sa človek nestal obeťou tzv. greenwashingu (klamlivé informovanie o ekologickom pôvode produktu).
- Kúpou produktov lokálnej značky podporujeme slovenských výrobcov. Nie všetko, čo sa javí ako lokálne, bolo skutočne na Slovensku vyrobené. Opäť si treba preštudovať informácie o produkte.
- Pojem „výpredaj“ sa spotrebiteľom často spája s „fast fashion“. Raritou nie je ale ani v prípade „slow fashion“. Nejde pritom o podporovanie zbytočných nákupov, ale skôr o sprístupnenie udržateľnej módy, ktorá môže byť pre niektorých Slovákov a Slovenky menej cenovo dostupná.
- Výpredaje môžeme využiť na to, aby sme si kúpili kvalitnejšie výrobky, ale za menej peňazí.
- Ušetriť finančné prostriedky a zároveň znížiť uhlíkovú stopu v súvislosti s dopravou môžeme aj tak, že si vybavíme nakupovanie a mnohé iné služby (pošta, banka, gastro, zábava či relax) takpovediac pod jednou strechou. Takúto možnosť ponúkajú v súčasnosti moderné nákupné centrá.
- V súčasnosti sa do popredia čoraz viac dostáva kombinácia nakupovania v kamenných predajniach a vo svete online. Niektoré nákupné centrá ponúkajú služby pre všetky spôsoby nakupovania. Efektívne sa tak dá prepojiť online nakupovanie s nakupovaním vo fyzických prevádzkach. Zákazníci, ktorí si tovar objednali online, už nemusia doma čakať na kuriéra a môžu si nechať zadarmo doručiť tovar do kamenných predajní. Vyzdvihnúť alebo aj vrátiť zásielky môžu na „pick up pointoch“. Takto si môžu vybaviť viac objednávok naraz. Vďaka tomu prichádza k šetreniu obalových materiálov, ktoré sú v prípade kuriérskych služieb častokrát dvojité.